تزکیه و احسان

علم التوحید

Visits: 2187

نحمده و نصلی علی رسوله الکریم! اما بعد…

علم التوحید: عبارت از تحلیة الایمان با الایقان یعنی زرین کردن ایمان و زینت دادن آن به یقین است.

علم فقه: علم قصد به اصلاح العمل: یعنی علم فقه علمیست که بسبب آن اصلاح و نیکو کردن عمل قصد کرده شده است.

علم التصوف: علم قصد لا صلاح القلوب: یعنی علم تصوف علمیست که مقصد آن اصلاح قلوب است. اصلاح قلوب اصلاح کل اعضأ و بدن است چنانچه حضرت محمد (ص) می فرماید: أَلا وَإِنَّ فِى الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، أَلا وَهِى الْقَلْبُ!

ترجمه: حضرت رسول الله (ص) می فرمایند در بدن پارچه گوشتیست زمانیکه آن اصلاح شود کل جسد اصلاح می شود و اگر آن فاسد شد یعنی قاسیه شد و تمایل بمعصیة پیدا کرد بدن و جسد هم فاسد می شود آگاه باشید آن پارچه گوشت قلب و دل است.

چنانچه که طب از برای حفظ ابدان است و علم نحو از برای حفظ لغت و لسان است

ارکان تصوف: 1- ذکر حضرت الله (ج) مطابق آیایه مبارکه در صفت اهل ایمان و تقوی است (الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ)

ترجمه: مؤمنین متقین کسانی هستند که دائماً در ذکر و یاد خداوند و در همه حالات زندگی خود ذاکر خدا هستند.

2- محبت و صجبت صالحین و اولیأ خداوند (ج) مطابق آیات خدا و احادیث رسول الله (ص) (وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ) ترجمه: باشید و مصاحب شوید صادقین.

(المرء على دين خليله فلينظر أحدكم من يُخَالِل)

ترجمه: شخص بر دین و دیانت دوست خود است متوجه باشید که چه کسی را دوستی می کنید و احادیث که فضیلت صحبت بیان می کند بسیار و بسیار است.

3- مبارزه و جهاد با نفس اماره مطابق آیه مبارکه (وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى * فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى)

ترجمه: کسیکه خائف است و می ترسد از حضور پروردگار خویش نفس خود را از آرزوهای شهوانی آن منع می میکند تحقق جنت الموی و جای اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *