حدیث

فضیلت کسب و کار و تأمین زندگانی

Visits: 1571

در باره فضیلت کسب و کار جهت تأمین ما بحتاج زندگی آیات و احادیث زیاد آمده است:

خداوند متعال میفرماید: وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا. ترجمه: و روز را وقت تلاش  وکوشش زندگی گردانیده ایم. و میفرماید: فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ. ترجمه: وقتی که نماز خوانده شد در زمین پراکنده شوید و به دنبال رزق و روزی خدا بروید.

پیامبر اکرم (ص) میفرماید: من الذنوب لا یکفرها الالهم فی طلب المعیشته. ترجمه: در میان گناهان گناهانی هستند که هیچ چیزی آنها را پاک نمی کند مگر اندیشۀ همت گماردن در طلب معیشت. و نیز میفرماید: التاجر الصدوق یحشر یوم القیامة مع الصدیقین و الشهداء. ترجمه: بازرگان صادق و درست کار در روز قیامت با صدیقین و شهدا حشر میگردد. و در روایت آمده است : ان الله یحب المؤمن المتحرف. ترجمه: خداوند شخص مؤمن پیشه ور را دوست دارد… و نیز حضرت پیامبر گرامی (ص) فرموده است: ما اوحی الی ان اجمع المال و کن من التاجرین و لکن اوحی الی ان سبح بحمد ربک و کن من الساجدین وعبد ربک حتی یاتیک الیقین. ترجمه: به من وحی نشده است که مال و ثروت جمع کن و از بازرگانان باش اما به من وحی شده است که تسبیح و حمد گوی پروردگارت باش و از نماز گذاران و سجده برندگان باش و پروردگارت را عبادت و پرستش کن تا زمانی که مرگ تو فرا می رسد.

باید متذکر شد در صورتیکه بر کسب و کار قادر باشد تکدی و چیزی از دیگران خواستن امری نا پسند است و خالی از کراهت نیست و بدهی است که کسب و کار آزاد بهتر و با ارزشتر می باشد مگر در حق کسانیکه وقت خود را در امور مربوط به مصالح مسلمانان میگذراند و فرصتی برای کسب آزاد ندارند برای این گونه افراد بهتر آنست که کسب و کار آزاد را کنار بگذارند و بجای آن به اصلاح مصالح مسلمانان بپردازند کافی است از راه در آمد مصالح عمومی و یا از طریق دیگر امرار معاش نمایند و به همین خاطر بود که حضرت سیدنا ابو بکر صدیق (رض) وقتیکه به خلافت رسید صحابۀ گرامی با او پیشنهاد کردند که تجارت  را کنار بگذارد چون او را به خود مشغول می سازد و به جای آن به اصلاح امور مردم بپردازد و او هم بازرگانی را کنار گذارد و به مقدار در آمدی از مصالح عمومی که زندگی او را تأمین کند بسنده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *