مقالات

حفاظت و حمایت از آبرو و عزت مسلمان

Visits: 596

(عن انس عن النبی صلی الله علیه وسلم قال: والذی نفسی بیده لایؤمن عبد حتی یحب لاخیه ما یحب لنفسه .) رواه مسلم و بخاری

ترجمه: از انس رضی الله عنه روایت است که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند سوگند به آن ذات مقدسی که جان من در اختیار او است هیچ شخس مؤمن راستین نیست تا زمانیکه برای برادر مسلمان خود آنچه را که برای خود می پسندد بپسندد.

(عن جابران النبی قال ما من امری یخذل امرا مسلما فی موضع تنتهک فیه حرمته وینقض فیه من عرضه الا خذله الله فی موطن یحب فیه نصرته وما من امری ینصر مسلما فی موضع ینتقض فیه من عرضه وینتهک فیه من حرمته الا نصره الله فیه موطن یحب نصرته.) رواه ابو داوود.

ترجمه: از جابر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هر مسلمان که دیگر مسلمانی را در جای بی یار و یاور رها کند که مورد هتک وحرمت قرار گرفته وبر عزت وآبروی وی  حمله شده الله متعال او را در چنین جایی که آرزو مند و مدد کمک الهی است تنها و بی یاور ومدد گار می گذارد وهر مسلمان که دیگر مسلمان را در جایی که آبرو وحیثیت اش مورد حمله قرار گرقته نصرت و یاری کند الله متعال او را در چنین جایی که خواهان وآرزومند نصرت الهی باشد نصرت ویاری می کند .

(عن معاذ بن هنس قال قال صلی الله علیه وسلم من حمی مؤمنا من منافق بعث الله ملکا یحمی لحمه یوم القیامه من نار جهنم ومن رمی مسلما بشیء یرید شینه به حبس الله علی جسر جهنم حتی یخرج مما قال.) رواه ابو داوود

ترجمه: از معاز بن انس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هر کس در مقابل یک منافق شرور از مؤمنی حمایت کرد الله متعال در روز قیامت فرشته را مقرر می کند که جسم او را از آتش دوزخ محفوظ نگهدارد وهر کس به منظور بد نام کرن وهتک وحرمت یک مسلمان سا یعه پرا کنی وافترا پردازی کند الله متعال او را بر پل دوزخ حبس می کند تا ما دامی که از نجاست وآلودگی این عمل زشت خود پاک شود یعنی افترا پردازی وشایعه پراکنی علیه یک فرد مؤمن ومسلمان به منظور بد نام کردن وآبرو ریزی وی چنان گناه سخت وعظیمی است که مرتکب شونده آن گر چه مسلمان باشد در روز قیامت در قسمتی دوزخ (که در حدیث به آن پل جهنم گفته شده) حبس ونگهداری میشود تا ما دامی که بوسیلۀ سوختن به آتش دوزخ از نجاست وآلودکی این عمل زشت خود پاک وصاف شود مانند طلا وغیره که به منظور پاک شدن به وضع فتاله های آن در آتش گداخته می شود.

از ظاهر این حدیث چنین معلوم می شود که این یک جرم نا بخشودنی به نزد الله تعالی است ولی امروزه ما مسمانان حتی خاصان ما نیز به عمل زشت مبتلا شده واین مشغله ومصرفیت لذت بخش آنان شده است.

(عن ابی الدراء قال سمعت رسول الله یقول ما من مسلم یرد عن عرض اخیه الا کان حقا علی الله ان یرد عنه نار جهنم یوم القیامه ثم تلا هذه الایه وکان حقا علینا نصرالمؤمنین.) رواه البغوی فی شرح السنه.

ترجمه: از درداء رضی الله روایت است که از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم شنیدم  که می فرماید: هر مسلمان که در مقابل هتک وحرمت آبروی برادر مسلمان خود را دفاع  کند و به آن پاسخ گوید وعده الهی است که در روز قیامت آن را از آتش دوزخ نجات دهد سپس بطور استناد این آیه را تلاوت فرمودند: (وَ کانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ)بر عهده ما است حمایت ونصرت مؤمنان.

(عن ابی هریره عن رسول الله صلی الله علیه وسلم قال: المؤمن مرآة المومن والمؤمن اخوالمؤمن یکف علیه ضیعته و یحوطه من ورائه .) سنن ابی داود و ترمذی.

ترجمه: از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هر مؤمن آئینه دیگر مؤمن است و هر مؤمن برادر مؤمن است ضرر وزیان را از او دفع می کند واز او حفظت و حمایت می کند.

یعنی: خاصیت آئینه این است مه هر لکه ویا دیگر چیزی که در چهره آدمی باشد به او نشان میدهد وفقط همان بیننده می بیند دیگران نمی بینند مطلب آئینه بودن یک مؤمن برای یک مؤمن دیگر این است که هر امر نا مناسب وناپسند وقابل اصلاحی را که به برادر مؤمن خود مشاهده کند با اخلاص وخیر خواهی کامل او را بر آن مطلع کند ومیان دیگران آن را پخس وشایع نکند سپس فرمودند هر مسلمان برادر مسلمان است واز این قرابت اخوت دینی مؤظف است که اگر بر وی مصیبت یا مشکلی وارد شونده باشد حتی المقدور سعی کند تا آن را باز دارد واز ابتلا او را نجات دهد وهمانطوری که آدمی از عزیز ترین چیز خود حفاظت وحمایت می کند همچنین از برادر دینی وایمانی خود باید حفاظت وحمایت کند. ومن الله التوفیق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *