رحمتم بر خشم و غضبم برتری و پیشی دارد

بازدیدها: 5755

Rate this post

عن ابی هریرة ان النبی صلی الله علیه وسلم قال “لما خلق الله الخلق کتب فی کتابه فهو عنده فوق العرش – ان رحمتی تغلب غضبی” رواه مسلم

ترجمه: البته رحمت و شفقت من بر خشم و غضبم غالب و زائد است.

احکام: به گفته علماء کرام رحمت و غضب به معنی اراده است، اراده پروردگار ثواب مطیع و منفعت بنده عبارت از رحمت و خوشنودی است. و اراده خداوند جل جلا له عذاب گناه کار و خار و ذلیل ساختن وی عبارت از غضب و خشم است و اراده یکی از صفات ازلی و قدیم پروردگار است که تمام مراد ها به آن صورت میگیرد، احادیث زیادی راجع به فراخی و فراگیری رحمت خداوند جل جلا له و غلبه آن بر غضبش وارد شده که در اینجا به دو حدیث اکتفا می شود:

عن عمر بن الخطاب رضی الله عنه انه قال: قدِم على رسول الله صلى الله عليه وسلم بسبي فإذا امرأة من السبي تبتغى إذا وجدت صبيا في السبي أخذته فألصقته ببطنها وأرضعته ، فقال لنا رسول الله صلى الله عليه وسلم : أترون هذه المرأة طارحة ولدها في النار ؟ قلنا : لا والله ! وهى تقدر على أن لا تطرحه .فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : لله أرحم بعباده من هذه بولدها . رواه البخاري ومسلم .

ترجمه: عمر بن خطاب رضی الله عنه گفت: اسیری به حضور رسول کریم صلی الله علیه وسلم آورده شد، ناگاه زنی از زنها جستجو میکرد هر گاه طفل را در بین اسیرها یافت، او را به شکم خود چسپاند وشیر داد، رسول کریم صلی الله علیه وسلم فرمود: آیا میدانید که این زن بچه خود را به آتش بیندازد؟ گفتیم نه به خدا قسم و او می توانست که او را به آتش نیندازد. پس رسول کریم صلی الله علیه وسلم فرمود: البته خداوند جل جلاله به بندگان خود از این زن به بچه خود مهربان تر است.

البته رحمت پروردگار چنان وسیع و فراخ است که هر چیز را فرا گرفته بروایت دیگر صحیح مسلم است که خداوند رحمت خود را صد حصه گردانیده است، نود   ونه حصه را به نزد خود حفظ نمود و یک حصه را در زمین بین مخلوقات فرود آورده است به واسطه همین حصه و جزء است که مخلوقاتش با همدیگر رحمت و شفقت دارند حتی چارپا در حین شیر دادن سم خود را بالا میکند که به بچه اش آسیب و ضرری نرسد. آری رحمت پروردگار چنان وسیع و بی پایان است که نهایت آنرا به غیر از خداوند دیگری نمیداند ولی رحمت خاص الهی مخصوص آنانی که از شرک گناه عظیم و بزرگ پرهیز مینمایند و زکات میدهند و به ایات الهی ایمان دارند و تصدیق مینمایند یعنی پیروان دین اسلام خداوند میفرماید:

وَ رَحْمَتي‏ وَسِعَتْ کُلَّ شَيْ‏ءٍ فَسَأَکْتُبُها لِلَّذينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ الَّذينَ هُمْ بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ. 56 – اعراف

تفسیرالمنار در تفسیر این آیه مینویسد:

ای قد کان من سبق رحمتی غضبی ان اجعل عذابی خاصا اصیب به من اشاء من الکفار و العصاة المجرمین و اما رحمتی فقد وسعت کل شئ فی العالمین و هذه الرحمة هی العامة المبذولة لکل مخلوق و لولا ها تهلک کل کافر و عاص عقب کفره و غجوره و لویؤاخذالله الناس بما کسبوا ما ترک علی ظهرها من دابة) و هنا لک رحمة خاصة یوجیها و یکتبها تعالی لبعض المؤمنین المحسنین و یبذل ما شآء بغیر کتابة منه و ما کتابته الافضل منه و رحمة.

ترجمه: از سبقت و پیشی جستن رحمت من بر غضب این که عذاب خودرا خاص به کفار و گناه کاران که بخواهم وارد میسازم اما رحمت من همه جهانیان و عالمیان را فرا گرفته است و رحمت فراگیر عمومی است. همه مخلوق خدا از آن برخوردار است و اگر این رحمت نمی بود همه کافران و گناه کاران هلاک می شدند. قرآن مجید میفرماید: اگر خداوند جل جلاله مردم را به کارها و کسب شان میگرفت بر روی زمین یک خزندۀ و روندۀ باقی نمیماند و در آنجا رحمت خاص الهی است که برای بعضی مؤمنان نیکو کار ثابت و نوشته نموده و آنرا برای هر که بخواهد عطا و لطف میفرماید، بدون نوشتنش، فقط به فضل و کرم و رحمت عظیم وی است.

حامد پنام مروی

خوشحالم از اینکه پیام الهی و مقالات اسلامی را برای شما عزیزان میرسانم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *