پاسخ به سوالات شرعی

نماز استخاره

Visits: 898

نماز استخاره

چون انسان در زندگی با امور و مسائلی روبرو می شود که در اجرای آن متردد و مشکوک است لذا برای اطمینان خاطر خود به بعضی از اعمال خرافی متوسل و خوشبختی یا ناکامی خود را در گرو آن می داند. چنانکه مشرکین در عهد جاهلیت قرعه های کتبی داشتند که در بعضی از آنها “افعل” نوشته شده بود و در بعضی “لاتفعل” . اگر کسی اراده سفری یا انجام کاری می کرد آن قرعه را انداخته اگر “افعل” به معنای انجام ده بیرون می آمد، به آن امر اقدام می کرد. و اگر “لاتفعل” به معنی انجام مده، بیرون می آمد از آن کار منصرف می شد.

بعضی دیگر از مشرکین عادت داشتند که وقتی اقدام به انجام کاری می کردند مرغی را پرواز داده، اگر بطرف راست میرفت آن را خیر و اگر به سمت چپ پرواز می کرد، آن را شوم دانسته و از انجام کار منصرف می شدند.

اسلام بر همه این اعمال خرافی خط بطلان کشیده و می گوید: بجز خدا کسی در خیر و شر مؤثر نیست. پیامبر اسلام برای رفع شک و تردید و اطمینان خاطر، نماز و دعای استخاره را تعلیم داده می فرماید: هر گاه اراده کاری دارید وضوء گرفته و دو رکعت نماز استخاره نیت کنید و در پایان نماز بعد از درودها و پیش از سلام این دعا را بخوانید.

(اللَّهُم إِني أَسْتَخِيرُكَ بعِلْمِكَ، وأستقدِرُكَ بقُدْرِتك، وأَسْأَلُكَ مِنْ فضْلِكَ العَظِيم، فإِنَّكَ تَقْدِرُ ولا أَقْدِرُ، وتعْلَمُ ولا أَعْلَمُ، وَأَنتَ علاَّمُ الغُيُوبِ. اللَّهُمَّ إِنْ كنْتَ تعْلَمُ أَنَّ هذا الأمرَ خَيْرٌ لي في دِيني وَمَعَاشي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي، فاقْدُرْهُ لي وَيَسِّرْهُ لي، ثمَّ بَارِكْ لي فِيهِ، وَإِن كُنْتَ تعْلمُ أَنَّ هذَا الأَمْرَ شرٌّ لي في دِيني وَمَعاشي وَعَاقبةِ أَمَرِي، فاصْرِفهُ عَني، وَاصْرفني عَنهُ، وَاقدُرْ لي الخَيْرَ حَيْثُ كانَ، ثُمَّ أرضني بِهِ)

ترجمه: خدایا استخاره میکنم به علم تو و قدرت می خواهم بقدرت تو و فضل تو را می جویم زیرا تو قدرت داری و من ندارم، تو میدانی و من نمیدانم، تو غیب دانی خدایا اگر می دانی این امریکه قصد دارم خیر است در دین و دنیا و عاقبت کار من، پس آن را برایم مقدور کن و در آن کار برایم برکت بفرست و اگر میدانی که این امریکه اراده دارم شر است در دین و دینا و عاقبت کار من، پس آن را از من باز دار و من را از آن، و هر کجا که خیر من است مقدور فرما و مرا راضی گردان.

نماز استخاره یک بار یا چند بار خوانده می شود و نتیجه اش آن است که تردید انسان بر طرف شده و امر خیر در قلب انسان الهام می شود و انسان به انجام آن کار اطمینان پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *