مقالات

تنظیم خانواده و تحدید زاد و ولد

Visits: 2144

تنظیم خانواده و تحدید زاد و ولد

شکّی نیست که دوام و بقای نوع بشر مهمترین یا یکی از مهمترین اهداف ازدواج است، بقای نوع انسان بستگی به ادامه زاد و ولد دارد و اسلام، مسلمانان را به تکثیر زاد و ولد تشویق نموده و قدم نوزاد دختر یا پسر را مبارک دانسته است. اما اجازه داده است که هر گاه ضرورت معتبر و منطقی پیش آمد، به تنظیم و تحدید توالد و تناسل اقدام شود؛ روشی که برای تحدید نسل در زمان پیغمبر صلی الله علیه وسلم شایع و مورد استفاده قرار می گرفت روش عزل بود، که عبارت از خالی کردن نطفه در خارج از رحم می باشد. اصحاب پیغمبر صلی الله علیه وسلم در زمان نزول وحی از این روش استفاده می کردند.

در بخاری و مسلم از جابر روایت شده: کنا نعزل علی عهد رسول الله صلی الله علیه وسلم ئالقرآن ینرل.

ترجمه: ما عمل عزل را در زمان پیغمبر صلی الله علیه وسلم انجام می دادیم در حالی که قرآن نازل می شد.

شخصی نزد پیغمبر صلی الله علیه وسلم آمد و گفت: ای رسول خدا من کنیزی دارم که به هنگام نزدیکی با او نطفه را در خارج از رحمش خالی می نمایم و نمی خواهم حامله شود، و خواسته من از نزدیکی با او خواسته سایر مردان است، اما یهودیان می گویند این عمل (عزل) یک نوع زنده به گور ساختن اولاد است ولی در سطح پایین تر! پیغمبر صلی الله علیه وسلم فرمود: کذبت الیهود لو أراد الله أن یحلقه ما استطعت ان تصرفه.

ترجمه: دروغ می گویند یهودیها. اگر خداوند بخواهد فرزندی را خلق کند، نمی توانستی جلو آن را بگیری.

منظور حضرت رسول صلی الله علیه وسلم این است که شوهر در حالت عزل گاهی بدون اینکه بفهمد قطره ای در رحم می ریزد و این قطره اگر خدا ابخواهد باعث اولاد می شود.

در مجلس عمر رضی الله عنه موضوع (عزل) پیش آمد، یکی گفت یهودیان عقیده دارند که عزل زنده به گور کردن بچه ها در سطح پایین تری است. علی رضی الله عنه فرمود: نطفه تا هفت دوران را نگذراند از بین بردن آن قتل اولاد محسوب نمی شود، این هفت مرحله عبارت اند از: 1- ماده ای که از خاک گرفته می شود. 2- به صورت نطفه در می آید. 3- نطفه به خون منجمد و زالو شکل در می آید. 4- این خون با پارۀ گوشتی تبدیل می گردد. 5- سپس به مرحله تشکیل استخوان می رسد. 6- در این مرحله استخوانها با گوشت پوشیده می شود. 7- بعد از طی مراحل قبلی این نطفه به صورت موجودی جدید در می آید، عمر فرمود: صحیح است خدا به شما طول عمر دهد.

دلائل جائز بودن تحدید نسل:

یکی از مهمترین عواملی که می توان با وجود آن از حاملگی زن جلوگیری کرد این است که اگر زن حامله شود بیم آن باشد که با خطر مرگ یا بیماری شدید روبرو شود و پزشک مورد اعتماد و با تجربه این امر را تأیید نماید؛ در چنین شرایطی جلوگیری از حامله شدن ضروری است؛ خداوند میفرماید: (وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ) سورۀ بقره – 195

ترجمه: خودتان را به دست خودتان در مهلکه نیندازید.

و می فرماید: (وَلَا تَقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا) سورۀ نساء – 29

ترجمه: خودتان را به دست خودتان نکشید همانا خداوند نسبت به شما مهربان است.

یکی دیگر از عوامل تجویز جلوگیری از بچه دار شدن، ترس از گرفتاریهای زندگی است چون مشکلات زندگی گاهی مشکلات دینی را به دنبال دارد، و انسان به خاطر اولاد دچار حرام و کارهای نا مشروع می شود، خداوند در آیه 185 سورۀ بقره می فرماید: (يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ)

ترجمه: خداوند برای شما آسانی را می خواهد و نمی خواهد کارهای سخت و مشکل را بر شما واجب نماید.

یکی دیگر از عوامل تجویز جلوگیری از بچه دار شدن، ترس از این است که نتوان آن طور که لازم است به وضع بچه ها رسید و در نتیجه آنها، بیمار و نا توان یا بی تربیت ببار آیند.

در حدیث صحیح مسلم از اسامه پسر زید روایت شده است که مردی نزد پیغمبر صلی الله علیه وسلم آمد و گفت: ای رسول خدا، من عزل می کنم و نطفه را خارج از رحم همسرم خالی می نمایم. پیغمبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (ولم تفعل ذلک) چرا این کار را می کنی؟ آن مرد جواب داد: از بچه یا بچه هایش می ترسم.

پیغمبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (لوکان ضاراَ الضر فارس والروم) اگر این عمل مضر می بود زیانش به فارس و روم می رسید.

گویا حضرت رسول صلی الله علیه وسلم این نوع رفتار فردی را در مجموع برای جامعه مضر ندانسته است به دلیل اینکه دو دولت بزرگ دنیا در آن زمان (فارس و روم) در نتیجه انجام این عمل متضرر نشده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *