حدیث

عیادت و دیدن مریض

Visits: 8667

عیادت و دیدن مریض چه ثواب و مقامی دارد

عن ابی هریرة قال قال صلی الله علیه وسلم ان الله عزوجل یقول یوم القیامه یابن ادم مرضت فلم تعدنی قال یاربّ کیف اعودک و انت ربّ العالمین قال مرض فلان عبدی فلو عدته لوجدتنی عنده و استسقیتک، فلم تسقینی، فقال کیف و انت ربّ العالمین فقال استسقاک عبدی فلان و لو سقیتة لو جدت ذلک عندی و استطعمتک، فلم تطعمنی، قال کیف و انت ربّ العالمین قال استطعمک عبدی فلان و لو اطعمته لو جدت ذلک عندی. رواه مسلم

ترجمه: ابو هریره از رسول کریم صلی الله علیه وسلم روایت میکند: فرمود: خداوند در روز قیامت میفرماید: ی فرزند آدم مریض شدم و به عیادتم نیامدی. و او در جواب می گوید: ای خدا چگونه از شما عیادت کنم در حالیکه تو پروردگار جهانیان هستی. خدا می فرماید: فلانی، بنده من مریض شد، چنانچه به عیادت او می رفتی هر آینه مرا در کنار او می یافتی.

و از تو طلب آب کردم و مرا سیراب ننمودی. بنده در جواب می گوید: چگونه اینکار را می کردم و حال آنکه تو پروردگار جهانیان هستی، خدا می فرماید: بنده من از تو طلب آب کرد، چنانچه به او آب می دادی آن را در نزد من می یافتی.

و از تو طعام و غذا خواستم، ولی مرا طعام ندادی، و بنده در جواب می گوید: چگونه اینکار را می کردم و حال آنکه تو پروردگار جهانیان هستی و خدا می فرماید بنده من فلانی از تو غذا خواست و اگر تو به او غذا می دادی آن را در نزد من می یافتی.

پروردگارا ذات پاک تو به همه صفات کمال موصوف است و از همه نقایص و عیوب منزه و پاک هست، از مریضی، خوردن و نوشیدن و دیگر نیازمندی ها بری و بی نیاز است.

بار الها: بنازم این رحمت و شفقت بی پایان تو را که بیچارگان مریضان، گرسنگان و سائر مستضعفین که مرض و تشنگی . گرسنگی آنان را به خود نسبت دادی در حالیکه از همه آنها منزه و پاکی، خداوندا کجاست آن قدرتمندان و توانگران و با کمک و یاری این مستمندان مقام والا و ثواب بی منتهای را دریابند ثواب که بنزد تو ذخیره و پنهان است عظمت آن را فقط ذات پاک تو میداند نه ملک و نه بشر. کریما دلهای ما را نرم و مهربان گردان تا بیاری این بیچارگان مقام قرب و مرتبه رفیع را در بارگاهی تو کمتئی نمائیم.

رحیما! پیغمبر بر گزیدۀ تو هنگامی که بتی بایشان آمده فرمود هر مسلمانی که مبتلا به ضرر و مرض میگردد گناهانش مانند برگ درختان می ریزد. خداوندا با همه مبتلایان و دردمندان صبر جمیل را عنایت بفرما تا باین نعمت عظمی نائل گردند.

لطیفا! تو در کلام قدسی خود فرموده ای من به نزد شکیته دلان و بینوایانم بما لطف و کرم بفرما تا باین نعمت عظمی فائز و از دلشکستگان دلجوئی نمائیم.

مهربانا! دوستان خود را بانواع ریاضت و سختی ها مبتلا میسازی تا درجات شان را ببارگاه خود بلند گردانی بآنها عنایت بفرما تا بهرۀ کامل و استفاده اعظمی از آن ببرند و به مقام رضا و عبودیت ت وبرسند بمنک و کرمک.

One thought on “عیادت و دیدن مریض

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *