حدیث

اهمیت و فضیلت اخلاق خوب

Visits: 1244

اهمیت و فضیلت اخلاق خوب

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ، قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ مِنْ خِيَارِكُمْ أَحْسَنَكُمْ أَخْلَاقًا. از عبدالله بن عمرو روایت است که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند بهترین شما کسی است که دارای بهترین اخلاق باشد. رواه بخار ومسلم

در احادیث از آن حضرت صلی الله علیه وسلم چنین نقل شده است: من برای اصلاح و درستی اخلاق مبعوث شده ام یعنی وظیفۀ اصلاح و اخلاق از مقاصد و وظایف مهم بعثت من است.

و این امر با واقعیت قابل انطباق است. زیرا که اخلاق در زندگی آدمی و نتایج آن نقش بسزایی دارد. اگر اخلاق آدمی خوب باشد زنده گی باسکون و اطمینان خاطر سپری می شود و برای دیگران هم وجود او مایل رحمت و آرامش خواهد بود. و چنانچه (نعوذ باالله) اخلاق آدمی بد باشد، خودش نیز از لطف و صفای زندگی رنج می برد و محروم می گردد و با کسانی که ارتباط دارد، زندگی آنان را نیز تلخ و ناگوار می سازد.

عَنْ مَالِكٌ أَنَّهُ بَلَغَهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ حُسْنَ الْأَخْلَاقِ وَ اَیضاَ مَکَارمَ لْأَخْلَاقِی.

از حضرت امام مالک رحمة الله روایت است که این حدیث پیامبر صلی الله علیه وسلم به من رسید که من بواسطه این مبعوث شده ام تا خوبیها و سجایای اخلاقی را به حد کمال برسانم. رواه فی المؤطاء رواه احمد عن ابی هریره.

 از این روایت معلوم شد که اصلاح و تکمیل اخلاق از مقاصد خاص بعثت است. و همانطور که قبلاَ ذکر گردید (تزکیه) در قرآن مجید به عنوان وظیفه خاص آن حضرت صلی الله علیه وسلم ذکر شده و جزء مهمی از اصلاح اخلاق بشمار می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *