مقالات

فایده عظیم دعا وآداب آن :

Visits: 57

فایده عظیم دعا وآداب آن :

الحمد لله رب العالمین والصلوة والسلام علی رسوله الکریم اما بعد:

(عن ابن عمر رض قال قال رسول الله ص ان الدعاء ینفع مما نزل ومما ینزل فعلیکم عباد الله بالدعاء (رواه الترمذی)

یعنی از حضرت ابن عمر رض روایت است که رسول الله (ص) ارشاد فرمودند: دعا قبل از آمدن مصیبت مفید است اگر مصیبتی هم نیاید باز هم سودمند می باشد لهذا ای بندگان خدا حتما دعا کنید.

مقصود این است که به سبب دعا آن مصیبت که آمدنی است دور می شود وآن مصیبتی که آمده است آن هم به سبب دعا دور می شود.

در فرمان آن حضرت (ص) که دعا سومند ونافع می باشد جای هیچ شک وتردید وجود ندارد اما این مسئله را در نظر بگیریم برای ثمر بخش بودن دعا شرائط وآداب دعا را رعایت کنیم .

مثلا :1: از رزق حرام باید پرهیز کرد.

2: گناه یا قطع رابطه خویشاوندی نباید کرد. 3: برای قبول شدن دعا یقین باید کرد.4:  برای قبول شدن دعا نباید عجله کرد. 5: در زمان آسایش دعا کردن سبب می شود که در زمان پریشانی دعا قبول شود. 6:  در اول وآخر دعا تعریف الله تعالی را نمودن وبرای رسول (ص) درود شریف فرستادن. 7: در اول وآخر دعا آن دعاهای را اختیار کنیم که از رسول الله (ص) منقول هستند وغیر ذلک .

دعاهای عامیانه زیاد هستند که بعضی مطابق قواعد شرعی نیستند.

یک شرط بزرگ برای قبولیت دعا این است که دل را حاضر کرده ودعا خواسته شود در یک حدیث ارشاد است : از الله پاک دعا بخواه در حالی که در دل تو یقین قبولیت باشد وبدان که الله رب العزت دعای دل غافل را قبول نمی فرماید. ( ترمذی)

یعنی در خواستن دعا دلی که بطرف آن متوجه نیست ودرکارهای مادی خود مشغول است وبا زبان بر طبق عادت الفاظی را بیرون می کند.

این نوع دعا لیاقت قبولیت را ندارد در این زمان حالت دعا کنندگان به همین صورت است همانطوری که در نماز حضور قلب نیست به همین صورت در دعا هم قلب حاضر نیست.

کوتاهی خیلی بزرگ در ما این است که در وقت ومصیبت بیاد دعا می افتیم ودر عیش وخوشی دعا فراموش می شود از حضرت ابوهریره رض روایت است که رسول اکرم ص ارشاد فرمودند: هر کسی که می خواهد خداوند دعای او را در حالت سختی ومصیبت قبول نماید پس او باید در حالت خوشی وآسایش خوب وبا کثرت  دعا بخواهد. ( ترمذی)

دعا دولت بسیار بزرگی است در یک حدیث ارشاد است ( الدعاء مخ العبادة ) یعنی دعا مغز عبادت می باشد.

در یک حدیث ارشاد است که هر کسی به درگاه الله تعالی دعا نمی کند الله تعالی بر او خشمگین می شود. ( مشکوة)

از حضرت ابوسعید روایت است که رسول اکرم ص ارشاد فرمودند: هر مسلمانی به درگاه الله تعالی دعا کند ودر آن گناه وقطع رحم نباشد الله تبارک وتعالی از سه چیز یکی را حتما عنایت می فرمایند : 1: دعای او را قبول فرموده وفورا آرزویش را بر آورده می کند . 2: یا دعایش را در آخرت ذخیره نموده ومحفوظ می دارد. 3 : ویا مصیبت را که آمدنی است تا دیر نگاه می دارد. صحابه رض عرض کردند که در این صورت ما خیلی دعا می کنیم رسول الله (ص) در جواب فرمودند: که فضل الله تعالی خیلی زیاد است .( مشکوة عن احمد)

هر چقدر که می خواهید بخواهید که در آنجا هیچ چیز کمی وجود ندارد.

خلاصه در خوشی ، رنج، مشقت ؛ آسودگی وراحتی که در هر حال وهمیشه وهر چیز کم یا زیاد را فقط از خداوند بخواهید.

 محبوب رب العالمین ص فرمودند: هر حاجتی دارید از الله پاک بخواهید حتی که اگر تسمه کفش شما پاره شده آن را هم از خداوند در خواست کنید ودر یک روایت آمده است که حتی نمک را هم از الله پاک بخواهید . ( مشکوة ترمذی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *