مقالات

دوستان خدایی :ـ

Visits: 256

دوستان خدایی :ـ

از حضرت ابوهریره (رض) روایت است که رسول الله (ص) فرمودند: هفت نفر هستند که خداوند آنها را در روزی که سایه ای جز سایه ای (عرش) او نیست در زیر سایه (عرش) خود جای می دهد . آنها را یاد کرده واز آنها بر شمرد: ( رجلان تحابا فی الله ، اجتمعا علی ذلک وتفرقا) دونفری که به خاطر خدا با همدیگر محبت می کنند، اجتماع وجدایی شان بر همان اساس است. ( رواه بخاری ومسلم)

وهمچنان از حضرت ابوهریره (رض) روایت است که رسول خدا (ص) فرمودند: در روز قیامت خداوند عزوجل می فرماید:( این المتحابون بجلالی؟ الیوم اظلهم فی ظلی یوم لاظل الا ظلی) کجایند دوستداران خدایی ؟ آنانی که به خاطر من با همدیگر محبت می کردند؟ امروز آنان را در سایه ای ( عرش) خود جای می دهم در روزی که سایه ای جز سایه ای ( عرش) من نیست. ( ابوداود، احمد، مصنف در سنن کبری )

حضرت ابوادریس علوی (رح) می گوید : نزد حضرت عباده بن صامت (رض) رسیدم پس ایشان فرمود: برای تو همان چیزی را بیان می کنم که از زبان محمد ( ص) شنیده ام: محبت من برای کسانی که به خاطر من با همدیگر محبت می کنند ، واجب است. ومحبت من برای کسانی که به خاطر من با همدیگر صله ای رحم  می کنند واجب است.

 ومحبت من برای کسانی که به خاطر من صف گرفته اند واجب است یا فرمودند: محبت من برای کسانی که به خاطر من بر همدیگر خرج می کنند واجب است. (روایت مصنف از طریق ابوداود طیالسی )

درحدیث دیگری از حضرت انس (رض) روایت است که گفت : رسول الله (ص) فرمودند: ازمیان دو نفری که به خاطر خداوند با همدیگر محبت می کنند بهترین شان همان است که با دوست دیگر محبت افزون تری داشته باشد. ( حاکم در مستدرک )

محبتی که فقط به خاطر الله باشد:

حضرت انس (رض) روایت کرده است که آنحضرت (ص) فرمودند: ( لایجد احدکم حلاوة الایمان حتی یحب المرء لایحبه الا لله ) کسی از شما شیرینی ایمان را در می یابد که دوستی او با فردی دیگر فقط به خاطر خدا باشد، ورفتن در آتش برای او محبوب تر باشد از برگشتن به سوی کفر پس از آن که خداوند او را از آن نجات داده است وخدا ورسول او نزدش محبوب تر از ماسوای شان باشند. ( رواه بخاری ومسلم)

وهمچنان از حضرت عبدالله بن مسعود(رض) روایت است که رسول الله (ص) فرمودند: ای عبدالله ! کدامیک از پایه های اسلام استوارتر است؟ گفتم خدا ورسول او آگاه تراند فرمودند(الحب فی الله ، والبغض فی الله) محبت ودوستی به خاطر الله وبغض وناراحتی به خاطر الله . ( روایت مصنف در سنن کبری جلد 10 صفحه 233)

وهمچنان از حضرت انس (رض) روایت است که شخصی به آنحضرت (ص) گفت: من فلانی را به خاطر الله دوست دارم رسول الله فرمودند: آیا او را خبر کرده ای؟ گفت نه فرمودند: او را آگاه کن سپس آن شخص را یافته گفت: بخدا قسم من تو را به خاطر خداوند دوست دارم.آن شخص گفت: ذاتی که تو مرا به خاطر او دوست داشته ای تو را نیز دوست بدارد.( ابوداود )

در حدیث دیگری از حضرت ابوموسی (رض) روایت است که گفت : من گفتم : ای رسول خدا حال انسانی که افرادی را دوست دارد اما در مرتبه ای آنان قرار ندارد چگونه است؟ آنحضرت (ص) فرمودند:( المرء مع من احب) هر شخص با گروهی خواهد بود که آنان را دوست دارد. ( رواه بخاری ومسلم)

دیدار خالصانه با برادر مسلمان:ـ

از حضرت ابوهریره (رض) روایت است که آنحضرت (ص) فرمودند: شخصی به ملاقات برادرش که در روستای دیگری بود می رفت ، خداوند عزوجل در راه فرشته ای را گماشت وقتی به او رسید فرشته پرسید کجا میروی؟ گفت : می خواهم به ملاقات برادرم بروم که در این روستاست ، فرشته پرسید: آیا او بر تو احسانی داشته که آن را باز می گردانی؟ گفت خیر، بلکه من او را فقط به خاطر الله دوست دارم، فرشته گفت: پس من فرستاده خداوند به سوی تو هستم به این امر که چنانکه تو او را به خاطر الله دوست داشتی ، خداوند نیز تو را دوست دارد. ( مسلم شریف)

در حدیث دیگری از حضرت ابوهریره (رض) روایت است که آنحضرت (ص( فرمودند: هنگامی که کسی برادرش را به خاطر خدا عیادت یا زیارت کند ، خداوند عزوجل خطاب به او می گوید : پاک وصاف هستی وراهی که می پیمایی نیز چنین است ودر بهشت برای خود منزلتی را مهیا کرده ای. ( احمد در مسند جلد 2 صفحه 334 بخاری در الادب المفرد )

یا الله دوستی همه ای ما را بخاطر خود بگردان آمین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *