مقالات

اهمیت وفضیلت اخلاق نیکو: ـ

Visits: 341

اهمیت وفضیلت اخلاق نیکو: ـ

یکی از تعلیمات مخصوص وقابل توجه آن حضرت (ص) بعد از بحث ایمان ، اختیار اخلاق نیکو واجتناب ودوری از اخلاق بد است وحسب فرموده وتأکید آن حضرت (ص) یکی از آن مواردی است که سعادت وفلاح آدمی ، موقوف به آنهاست .

یکی از وظایف ومقاصد بعثت آن حضرت ص در قرآن مجید ( تزکیه انسانها) بیان شده است ( ویزکیهم) ودر این تزکیه ، اصلاح اخلاق وحسن بر خورد ، اهمیت ویژه ای دارد.

در احادیث از آن حضرت (ص) چنین نقل شده است : من برای اصلاح ودرستی اخلاق مبعوث شده ام یعنی وظیفه اصلاح اخلاق ؛ از مقاصد ووظایف مهم بعثت من است.

واین امر با واقعیت قابل انطباق است زیرا که اخلاق در زندگی آدمی ونتایج آن ، نقش بسزایی دارد  اگر اخلاق آدمی خوب باشد ، زندگی با سکون واطمینان خاطر سپری می شود وبرای دیگران هم وجود او مایه رحمت وآرامش خواهد بود وچنانچه نعوذ بالله اخلاق آدمی بد باشد ، خودش نیز از لطف وصفای زندگی رنج می برد ومحروم می گردد. وبا کسانی که ارتباط دارد زندگی آنان را نیز تلخ وناگوار می سازد.

اینها همه نتایج اخلاق خوب ویا بد است که در این جهان در زندگی روز مره خود مشاهده می کنیم اما بعد از مرگ در جهان آخرت نتیجه ای عملی آن دو به مراتب مهم تر خواهد بود. نتیجه وسر انجام خوش اخلاقی در آخرت ، رضای الله وبهشت است ونتیجه بد اخلاقی خشم وغضب الله قهار وآتش دوزخ است (اللهم احفظنا)

در رابطه با اصلاح اخلاق احادیث بسیاری روایت شده است

از آنجمله از حضرت عبدالله بن عمرو (رض) روایت است که رسول اکرم (ص) فرمودند: ( ان من خیارکم احسنکم اخلاقا) بهترین شما کسی است که دارای بهترین اخلاق باشد. ( بخاری ومسلم)

در حدیث دیگری از حضرت ابوهریره (رض) روایت است که آن حضرت (ص) فرمودند: ( اکمل المومن ایمانا احسنهم خلقا)  از میان مومنان کسانی مومن تر اند که اخلاق آنان از دیگران بهتر باشد.( ابوداود ودارمی)

از حضرت ابودرداء (رض) روایت است که رسول الله ص فرمودند: گران ترین وسنگین ترین چیزی که در ترازوی اعمال انسان مومن در روز قیامت گذاشته می شود اخلاق خوب است. ( ابوداود وترمذی)

وهمچنان از حضرت عایشه ای صدیقه رض روایت است که از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمودند: انسان مومن ، با اخلاق خوب خود ، به مرتبه ومقام کسانی می رسد که شبها نماز نفل می خوانند وروزها همیشه روزه می گیرند . (ابوداود)

ودر حدیث دیگری از حضرت معاذ بن جبل (رض) روایت است که آخرین وصیتی که آن حضرت به من کردند زمانی بود که پا در رکاب اسپ گذاشته بودم ایشان فرمودند : ( یا معاذ ! احسن خلقک للناس) یعنی ای معاذ اخلاق خود را برای مردم خوب کن یعنی با بندگان خدا رفتار خوبی داشته باش.

وهمچنان در حدیث دیگری از عبدالله بن عمرو رض روایت است که رسول اکرم (ص) فرمودند: ( ان من احبکم الی احسنکم اخلاقا) یعنی از شما نزد من محبوب تر کسی است که اخلاق او خوب تر وزیباتر باشد. ( بخاری)

رسول معظم اسلام (ص) در دعاهای خود این دعا را نیز می خواندند ( اللهم احسنت خلقی فاحسن خلقی) پروردگارم! با لطف وکرم خود ، آفرینش مرا خوب کرده ای پس اخلاق مرا نیز خوب بگردان .( رواه احمد)

در اخیر دعا می کنیم یا الله ما را به سوی بهترین اخلاق رهنمایی کن جز تو دیگر کسی به سوی اخلاق خوب راهنمایی نمی کند وما را از اخلاق بد دور کن زیرا اخلاق بد را غیر از تو دیگر کسی دفع نمی کند . آمین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *