مقالات

شیرین زبانی وبد زبانی:ـ

Visits: 428

شیرین زبانی وبد زبانی:ـ

آدمی در زندگی اخلاقی بیشترین ارتباط وبرخورد را با همنوعان خود از طریق زبان، دارد وتأثیرات ونتایج شیرین زبانی یا بد زبانی تا مدتها اثر خواهد گذاشت.

لذا رسول اکرم «ص» پیروان ووابستگان خود را شدیدا به گفتار شیرین توصیه نموده واز گفتار بد وخشونت در کلام ، بر حذر داشتند ، حتی سخن بد را در جواب سخن بد نمی پسندیدند.

از حضرت عائشه صدیقه «رض» روایت است که عده ای از یهود به محضر آن حضرت « حضور یافته در اثر خباثت نفس وشرارت ، به جای السلام علیکم» گفتند السام علیکم ( که در اصل کلام بد وبه معنای مرگ بر تو باد است) حضرت عایشه «رض» ( این سخن را فهمید ودرک کرد و) در پاسخ اظهار داشت: بر شما باد غضب ولعنت خدا نیز بر شما باد. آن حضرت «ص» فرمودند: ای عایشه ! (اینگونه درشتی روا نیست) زبان نگهدار وروش نرمی را پیشه کن واز درشتی وکلام بد دوری کن.

( رواه البخاری)

توضیح: آن حضرت خشونت کلام را در مقابل گستاخی وبی باکی بزرگ یهود نپسندیدند وحضرت عایشه صدیقه «رض» را به اختیار روش نرم خویی وملاطفت راهنمایی فرمودند.

از حضرت عبدالله بن مسعود «رض» روایت است که رسول اکرم «ص» فرمودند: ( لیس المؤمن بطعان ولالعان ولا فاحش ولابذی) یعنی انسان مومن نه طعنه زننده است ونه بد گو ونه فحش دهنده وبد زبان .« رواه الترمذی)

مقام وشأن مومن این است که از زبانش نفرین ، طعنه ، دشنام وبدگویی نباید برآید در کتاب الایمان حدیثی ذکر شده که کسانی که هنگام اختلاف ونزاع دشنام می دهند وبدگویی می کنند ، دارای نشانه ای از نشانه های منافق هستند.

از حضرت ابوهریره «رض» روایت است که آن حضرت «ص» فرمودند: ( الکلمة الطیبة صدقة) یعنی سخن شیرین وشاد نوعی صدقه است ( یعنی یک نوع از نیکی است که آدمی را در مقابل آن اجر ومزد می رسد.(رواه البخاری)

سخن خوب وشیرین ، دل آدمی را شاد می کند وهر کس دل بنده ای از بندگان الله را با سخن شیرین خود شاد کند ، بدون تردید بزرگ ترین نیکی را انجام داده است. شاعر می گوید :

دل به دست آور که حج اکبر است

از هزاران کعبه یک دل بهتر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *