مقالات

اهمیت وفضیلت زیارت قبور:ـ بخش اول: 

Visits: 504

اهمیت وفضیلت زیارت قبور:ـ بخش اول: 

نحمده ونصلی علی رسوله الکریم اما بعد: 

در ابتداي اسلام زمانيكه توحيد به طور كامل در قلوب مسلمين راسخ نشده بود واندك زماني بود كه از شك وجهالت خارج شده بودند ، رسول اكرم «ص» از رفتن بر سر قبرها ممانعت فرموده بودند زيرا كه بيم آلوده شدن با شرك وقبر پرستي مي رفت ، سپس هنگامي كه طبيعت توحيدي امت كامل وراسخ شد واز هر نوع شرك جلي وخفي در دلها تنفر پيدا گشت وانديشه اي زنده شدن وتحريك ميكروبهاي شرك از رفتن بر سر قبرها از بين رفت ، رسول اكرم «ص» با اين اعلام اجازه اي رفتن بر سر قبرها را دادند وفرمودند : اين اجازه براي آن است كه در دلها بي رغبتي وبي اعتباري دنيا وفكر آخرت ومرگ پيدا شود.

از این اصل وضابطه شریعت نیز معلوم گشت که چنانچه در امری جنبه ای خیر ونفع وجود دارد ولی اندیشه ای خطر وضرر بزرگتری نیز در آن موجود است پس بدلیل وجود همین اندیشه از انجام آن کار خیر ممانعت به عمل آید واز جنبه ای خیر آن صرف نظر شود . اما اگر زمانی در اثر تغییر وتحول اندیشه ای آن خطر وضرر باقی نماند واز بین رفت باز انجام آن کار خیر اجازه داده میشود.

زيارت قبور مستحب است باالاتفاق زيرا كه سبب رقت قلب وتذكر موت وپوسيدگي استخوان وفناي دنياست غير از آن از فوائد عمده در آن دعا مر اموات را واستغفار براي ايشان است وباين وارد شده است سنت وبودند آنحضرت «ص» كه به بقيع ميرفتند وسلام ميدادند بر اهل آن واستغفار ميكردند براي ايشان .

اولا چند حديثي را در مورد زيارت قبور بيان مي كنيم وبعد موضوع مهم آداب زيارت قبور را به رشته اي تحرير قرار مي دهيم .

حدیث اول ( عن بریدة قال قال رسول الله «ص» نهيتكم عن زيارة القبور فزوروها الحديث) « رواه مسلم مشكات صفحه 154 جلد 1»

ترجمه : از حضرت بريده «رض» روايت است كه رسول الله «ص» فرمودند: نهي كرده بودم من شما را « پيش ازين زيارت كردن قبور» را پس حالا زيارت كنيد.

بناء از این حدیث استنباط میشود که حکم منع منسوخ شده است گفته اند كه سبب نهي قرب عهد بجاهليت بود وخوف آنكه بگويند وبكنند آنچه در جاهليت ميگفتند وميكردند اما الآن پس بتحقيق مقرر وثابت شد قواعد اسلام.

حدیث دوم : ( عن بریدة قال کان رسول الله «ص» یعلمهم اذا خرجوا الی المقابر « السلام عليكم اهل الديار من المؤمنين والمسلمين وانا انشاء الله بكم لاحقون نسئل الله لنا ولكم العافية) « رواه مسلم»

ترجمه : از حضرت بريده «رض» روايت است كه رسول الله «ص» به اصحاب كرام تعليم مي دادند زماني كه به قبرستان روند بر اهل قبور اين گونه سلام كرده وبراي آنها دعا كنند  سلام بر شما صاحبان اين قبور از مؤمنان ومسلمانان وما هم انشاء الله به شما خواهيم رسيد ما براي خود وشما از خداوند طلب عافيت وسلامتي ميكنيم.

حدیث سوم : ( عن ابن عباس قال مرالنبی «ص» بقبور بالمدینة فاقبل علیهم بوجهه فقال السلام عليكم يا اهل القبور يغفر الله لنا ولكم انتم سلفنا ونحن بالاثر) « رواه الترمذی»

ترجمه : از حضرت ابن عباس «رض» روايت است كه رسول الله «ص» بر چند قبري در مدينه گذر كردند و روي خود را بسوي آنان كرده فرمودند سلام بر شما اي صاحبان قبور خداوند ما وشما را مورد مغفرت قرار دهد شما از ما جلو تر رفتيد وما پشت سر شما خواهيم آمد.

حدیث چهارم : ( عن ابن مسعود ان رسول الله «ص» قال كنت نهيتكم عن زيارة القبور فزوروها فانها تزهد في الدنيا وتذكرالآخرة) « رواه ابن ماجه»

ترجمه:  از حضرت عبدالله بن مسعود «رض» روايت است كه رسول الله «ص» فرمودند : بودم من كه نهي مي كردم از زيارت قبور حالا زيارت قبور را بكنيد بدرستيكه زيارت قبور بي رغبت ميگرداند در دنيا وياد ميدهد آخرت را. ازينجا معلوم ميشود كه در قبور بصفت عبرت وحيرت بايد رفت وغافل نبايد بود .

در زيارت قبور فوائد زيادي وجود دارد مثل ياد آوري مرگ وآخرت رقت قلب گريستن عبرت از كمال قدرت حق تعالي وتزهد وكناره گيري از دنيا.

چنانچه در حديث ديگري آمده است كه رسول الله «ص» فرمودند:(( فانها تزهد فی الدنیا وتذکر فی الآخرة)) « رواه ابن ماجه » یعنی زيارت قبور موجب زهد در دنيا وبه ياد آورنده اي آخرت است .

وهمچنين روايت شده است كه رسول الله «ص» فرمودند: «فزوروالقبور فانها ترق القلب وتدمع العين وتذكرالآخرة» « مرقات صفحه 112 جلد 4»

يعني زيارت كنيد قبور را به تحقيق زيارت قبر باعث رقت قلب وگريه وياد آوري آخرت مي گردد.

 واز فوائد ديگر زيارت قبور نفع رسانيدن به ميت از طريق دعا وتلاوت قرآن مي باشد چنانچه امام محمد غزالي «رح» در احياء العلوم صفحه 179 جلد 6 مي فرمايد: مقصود از زيارت قبور عبرت است براي زيارت كننده ونفع رسانيدن است به ميت از طريق دعا ، پس زيارت كننده نبايد از دعا بر خود وميت وهمچنين از عبرت گرفتن غافل باشد.

همچنين امام بيهقي در شعب الايمان روايت مي كند كه رسول الله «ص» فرمودند: « من زار قبر ابويه او احد هما في كل جمعة غفر له وكتب برا»« مشكات صفحه 154 جلد 1»

يعني هر كس كه قبر پدر ومادر ويا يكي از آنها را هر هفته زيارت كند گناهان آن شخص بخشوده مي شود كه نيكي كننده به والدين است. ومن الله التوفیق ادامه دارد…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *