مقالات

فرضیت وحکمت حج بیت الله الحرام:ـ

Visits: 184

فرضیت وحکمت حج بیت الله الحرام:ـ

نحمده ونصلی علی رسوله الکریم اما بعد:

﴿فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ  وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا  وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا  وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ﴾ [آل عمران: 97]

ترجمه: «در آن نشانه‌های روشن، (از جمله) مقام ابراهیم است و هر کس داخل آن (حرم) شود؛ در امان خواهد بود، و برای خدا، حج خانه (کعبه) بر مردم فرض است، (البته) کسانی‌که توانایی رفتن به سوی آن دارند، و هر کس کفر ورزد، بی‌شک الله از جهانیان بی‌نیاز است.

وهمچنان از ابن عمر «رض» روایت شده است که پیامبر «ص» فرمودند: اسلام بر روی پنج پایه بنیان گذاری شده است 1 : شهادت بر این که جز الله خدایی نیست وحضرت محمد «ص» فرستاده ای اوست. 2 : ادای نماز . 3 : پرداخت زکات . 4 : حج بیت الله . 5 : روزه ی رمضان. (رواه البخاری ومسلم)

در حدیث دیگری از حضرت ابوهریره «رض» روایت شده است که گفت پیامبر اکرم «ص» برای ما خطبه ای ایراد نمودند ودر آن فرمودند: ای مردم ! خداوند حج را بر شما فرض کرده است پس حج کنید مردی گفت: آیا هر سال حج انجام شود ای رسول خدا ؟ پیامبر «ص» سکوت نمودند تا شخص سه بار سوالش را تکرار کرد ، سپس رسول خدا «ص» فرمودند: اگر می گفتم بله فرض می شد وشما نمی توانستید سپس فرمودند: تا وقتی که شما را ترک می کنم وبحثی برای شما ندارم ، مرا به حال خود واگذارید ( به تکلیفی که برای شما تعیین می کنم کفایت کنید ) که همانا امت های قبل از شما به واسطه ای کثرت سوالات واختلاف وعدم موافقت با پیامبران خود از بین رفتند پس هرگاه چیزی را به شما امر کردم تا آنجا که می توانید از آن انجام دهید وهرگاه شما را از چیزی نهی کردم آن را ترک کنید. ( رواه مسلم حدیث 1337)

حج یکی از ارکان بزرگ اسلام است که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض گردید حج علاوه براینکه ارکان بزرگ اسلام است مظهر اخوت و وحدت امت اسلامی میباشد. اخوت اسلامی و وحدت مسلمانان در ساحات اعتقادی وعملی چیزی است که همه امت اسلامی از آن آگاه بوده شرف و عزتی که مسلمانان صدر اسلام از آن برخوردار بودند رمز و راز اصلی آن همانا حفظ وحدت و رعایت کامل اخوت اسلامی بوده است و بخاطر تحقق آن خداوند جل جلاله عباداتی چون نماز جمعه و جماعات را فرض نموده است و اگر خواسته باشید اخوت و وحدت اسلامی را در میدان عمل بصورت ملموس مشاهده نماییم مظهر عملی آن همانا فریضه حج است طوری که  دیده میشود در جریان مراسم حج مسلمانان از ملیت های مختلف اقوام و نژادهای مختلف از نقاط و سرزمین های متعدد دنیا با زبان های مختلف اما دارای هدف و مرام واحد ومشترک جمع میشوند ولبیک گویان بطرف قبله واحدی روی میآورند وذات واحدی را پرستش مینمایند یکی دیگر از مزایای فریضه حج اینست که حج یک مدرسه و کانون آموزشی میباشد که به مسلمانان صبر و شکیبایی تحمل و بردباری؛ همدردی ومساوات؛ ایثار و فداکاری؛ تواضع وفروتنی؛ لطف و مهربانی را ترسیم مینماید ادای فریضه حج فرصت بسیار خوبی برای شناسایی و بررسی احوال عمومی مسلمانان و هم چنان مطالعه اوضاع وشرایط زندگی ایشان از لحاظ سیاسی فرهنگی؛ اقتصادی و غیره میباشد که در نتیجه این بررسی مسلمانان میتوانند ازکارهای خوب دیگران به نفع خود وملت شان استفاده نمایند.

حج عبادتیست که سبب کاهش ونجات از مشکل فقر میباشد چناچنه درجامع ترمذی حدیثی از پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه وسلم روایت شده است که فرمودند.( تَابِعُوا بَيْنَ الْحَجِّ وَالْعُمْرَةِ، فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ الْفَقْرَ وَالذُّنُوبَ، كَمَا يَنْفِي الْكِيرُ خَبَثَ الْحَدِيدِ وَالذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ، وَلَيْسَ لِلْحَجَّةِ الْمَبْرُورَةِ ثَوَابٌ إِلَّا الْجَنَّةُ).

 ترجمه: حج و عمره را پی یکدیگر انجام دهید زیرا هردوی اینها فقر و گناهان را دور میکند طوری که کوره آهنگری زنگار آهن وآلودگی های طلا و نقره را دور میکند. وثواب حج مبرور جنت است.

وبالآخره حج وسیله شناخت عظمت خداوند جل جلاله و بياد آوردن صحنه قیامت است که همه مردم پادشاه و فقیر با پوشیدن یک لباس مخصوص و کفن مانندی (لباس احرام) مرگ و حوادث بعدی آنرا که قیامت است بخاطر آورده درنتیجه آن برای آخرت و دنیای بعدی خود با انجام دادن اعمال نیک آمادگی میگیرند. ولی با اظهار هزاران تاسف وتاثر که مدت دوسال بود که مسلمین جهان بخصوص مسلمانان افغانستان به خاطر مریضی کرونا یا به بهانه ها و دلایل مختلف ازاین نعمت بزرگ الهی محروم مانده بودند  خوشبختانه این مشکل حل شده است و در اخیر از بارگاه قادر لایزال عاجزانه استدعا می نماییم که به برکت کعبه شریفه و روضه حبیب خود حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم مشکلات  و دیگر مصایب را از مسلمانان جهان بخصوص ملت مسلمان افغانستان دور گردانده و دروزاه کعبه خود را همیشه بر روی مسلمین گشاده دارد. – آمین یا رب العالمین.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *