مقالات

آب زمزم – شگفتی‌ها و ویژگی‌های آن

Visits: 1136

آب زمزم؛ که هرچند بعضی‌ها کوشش نموده اند که آب‌های معدنی شبیه ترکیبات آب زمزم بسازند، ولی تمام تلاش و سعی آنان بیهوده بوده است؛ زیرا که آب زمزم ویژگی خاص دارد که خداوند در آن قرار داده است وعلم به اثبات رسانده که آب زمزم با تمام آب‌های جهان فرق دارد. با وجود دانستن برخی از مکونات (عناصرسازنده) خداوند ویژگی خاصی در آن قرار داده و سری در آن نهفته است که به آن پی نبرده اند. دکتر محمد عزت مهدی استاد علم زمین شناسی در انستیتوت تحقیقات زیست‌شناسی دانشگاه عین شمس قاهره طی تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام داده است به این نتیجه رسیده که آب زمزم ویژگی‌های منحصر به فرد دارد که آن را از سایر آب‌های جهان ممیز می‌گرداند.

برخی از ویژگی‌های که به آن اشاره شده عبارت است از اینکه:

آب زمزم هرگز بد بو وگندیده نمی‌شود. مزه، رنگ و بوی آن هرگز تغیر نمی‌کند و شبیه عسل می‌باشد که عوامل آب وهوا بر آن تأثیر نمی‌گذارد. بر عکس تمام آب‌های دیگر مانند: آب نهرها، دریاها، باران وآب‌های زیر زمینی، که سبب آن نیز به ترکیبات و عناصر شیمیایی آن بر می‌گردد که مانع رشد و فعالیت میکروب و باکتری و قارچ‌ها می‌شود. افزون بر آن آب زمزم بهترین وعظیم‌ترین آب معدنی است که در سطح جهان برای علاج و شفا از آن استفاده می‌شود. از اسرار و شگفتی‌های دیگر زمزم این است که با وجود اینکه دارای املاح زیادی است طعم آن شیرین است و هنگام نوشیدن شور بودنش محسوس نمی‌شود؛ اگر این نسبت املاح که در آب زمزم وجود دارد در آب دیگری وجود می‌داشت هرگز قابل نوشیدن نبود.

آب زمزم در آزمایشگاه‌های جهانی:

آب زمزم معجزه الهی است که سالانه بیش از صدها هزار نفر آز آن می‌نوشند، در سال ۱۹۷۱ میلادی در زمان حکومت ملک فیصل پادشاه عربستان یک پزشک مصری چنین ادعا نمود که آب زمزم برای آشامیدن مناسب نیست؛ زیرا که کعبه در گودی و پایین‌تر از سطح دریا و در مرکز شهر مکه واقع شده است و فاضلاب‌های مکه همه بسوی چاه زمزم سرازیر می‌شود و آن را آلوده می‌سازد.

هنگامی که شاه فیصل از این موضوع آگاه شد بلا فاصله دستور داد تا وزارت کشاورزی و منابع آبی نمونه‌ای از آب زمزم را جهت آزمایش و صحت قابل شرب بودنش را به آزمایشگاه‌های اروپا ارسال نمایند. این وزارت‌خانه تصفیه خانه‌ها و نیروگاه‌های موجود در جده را موظف نموده تا این کار را به انجام برسانند و مهندس معین الدین احمد که به عنوان مهندس شیمی کارمند وزارت کشاورزی بود، موظف گردید که این امر را به انجام برساند.

مهندس معین الدین می‌گوید:

بخاطر دارم که آن زمان هیچ تصوری راجع به این که آب چاه ممکن است به چه صورت باشد را نداشتم… هنگامی که به چاه رسیدیم برایم مشکل بود باور کنم که این چاه که به اندازه یک حوض بود و ابعادی در حدود ۱۸ در ۱۴ فوت داشت، و هر ساله حاجیان به اندازه میلیون‌ها لیتر آب از آن برداشت می‌کنند، همان چاهی است که قرن‌ها پیش در زمان حضرت ابراهیم (علیه السلام) بوجود آمده است. تحقیقاتم را با اندازه گرفتن ابعاد چاه شروع کردم؛ سپس از دست ‌یارم خواستم تا عمق چاه را به من نشان دهد، وی ابتدا غسل و خود را تطهیر نمود؛ سپس به داخل چاه رفت و ایستاد، سطح آب چاه درست تا بالای شانه‌هایش بود؛ سپس برای یافتن هرگونه مجرا و لوله‌ای که آب را به داخل چاه بیاورد، از یک طرف به طرف دیگر چاه رفت، ولی موفق به یافتن هیچ مجرایی نشد. فکر دیگری به ذهنم رسید و آن اینکه ما می‌توانستیم به وسیله پمپ بزرگی که در چاه نصب شده بود، و برای ذخیره کردن آب زمزم در مخزن می‌بود؛ آب را به سرعت کنار بزنیم، بدین صورت عمق آب موجود در چاه کم می‌شد و می‌توانستیم مجرای دخول آب را مشاهده کنیم؛ ولی تعجب آور بود که در زمان پمپاژ کردن آب، چیزی مشاهده نکردیم؛ اما من به این مسئله واقف بودم که این روش راه حل یافتن ورودی آب به چاه است؛ لذا تصمیم گرفتیم دوباره این مرحله را تکرار نماییم، ولی این بار به دست‌یارم گفتم که در یک جا بایستد و با دقت هر اتفاق غیر معمول را در نظر بگیرد. او پس از مدتی دستانش را بلند کرد و فریاد زد: الحمد لله یافتم، سپس گفت: در بستر چاه حرکت شن‌ها در زیر پایم؛ مکانی را که آب از آن تراوش می‌کند احساس می‌کنم. آنگاه او در اطراف چاه قدم زد و همان پدیده را جای چاه احساس نمود. در واقع تراوش آب به چاه بطور یک نواخت در هر نقطه از بستر آن وجود داشت و باعث می‌شد تا سطح آب ثابت بماند.

مهندس معین الدین همچنان می‌فرماید: پس از تکمیل مشاهداتم نمونه‌هایی از آب چاه را جهت انجام آزمایش در آزمایشگاه‌های اروپایی برداشتم و قبل از ترک مکه پرسش‌هایی را در مورد دیگر چاه‌های موجود در اطراف مکه از مقامات مسئول نمودم، و آنها اظهار داشتند که تمامی آن چاه‌ها تقریبا خشک هستند. پس از مراجعت به دفترم در جده یافته‌های خویش را برای مدیرم بازگو نمودم و او نیز با علاقه به آنها گوش می‌داد. نتایج آزمایش‌های به عمل آمده بر روی نمونه‌های آب زمزم در اینجا و اروپا تقریبا یکسان بود، و تنها اختلاف مشاهده شده بین آب زمزم و دیگر آب‌ها در مقدار کلسیم و منیزیم آن است، که این مقدار در آب زمزم کمی بیشتر بوده و شاید بدین علت باشد که این آب باعث رفع خستگی حاجیان می‌گردد؛ اما نکته‌ای که بیشتر حائز اهمیت می‌باشد این است که این آب محتوی فلوراید و دارای خاصیت مکروب کشی قوی می‌باشد؛ علاوه بر این نتایج آزمایش‌ها به عمل آمده در اروپا نشان می‌دهد که این آب برای آشامیدن بسیار مفید است؛ از این رو اظهارات دکتر مصری کاملا رد شد. هنگامی که نتایج آزمایش‌ها به شاه فیصل گزارش شد، وی بسیار خرسند گردید و دستور داد این مطلب در مطبوعات اروپا منعکس گردد. در هر حال این مسئله موهبتی شد تا از طریق این تحقیقات به ترکیبات شیمیایی آب زمزم پی ببریم و در حقیقت هرچه بیشتر راجع به آب زمزم تحقیق نمایید شگفتی‌های بیشتری را در آن مشاهده خواهید کرد؛ تا آنجا که خود به اعجاز آن پی خواهید برد، آبی که خداوند به عنوان هدیه به مؤمنانی که از دور دست برای زیارت به این بیابان مشرف می‌شوند؛ ارزانی داشته است.

برخی از ویژگی‌های آب زمزم

  • علاوه بر استفاده مداوم از آب زمزم تا به حال این چاه خشک نشده است.
  • آب این چاه از زمان بوجود آمدن تا به حال دارای ترکیبات معدنی یکسان بوده است.
  • به گفته زائرانی که برای مناسک حج و عمره به خانه خدا مشرف شده اند و از این آب نوشیده اند، اذعان داشته اند که آشامیدن این آب باعث شادابی و رفع خستگی در آنان گردیده است.
  • این آب در نقاط مختلف دنیا آزمایش شده و دارای تقاضای بالای در سطح جهان می‌باشد.
  • هیچ گونه ترکیبات شیمیایی ویا کلر جهت ضد عفونی به این آب اضافه نشده است.
  • برخلاف چاه‌های دیگر هیچ‌گونه رشد و زندگی گیاهی و جانوری در این چاه وجود ندارد وعلاوه بر آن که این موضوع خود باعث طعم بد و بوی نامطبوع آب می‌گردد؛ اما آب زمزم بدین‌گونه نمی‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *