ثبوت بیعت در روشنی قرآن عظیم الشأن:ـ

بازدیدها: 39

ثبوت بیعت در روشنی قرآن عظیم الشأن:ـ

قول الله تعالي ( ان الذين يبايعونك انما يبايعون الله يدالله فوق ايديهم فمن نكث فانما ينكث علي نفسه ومن اوفي بما عهد عليه الله فسيؤته اجرا عظيما) « فتح 10»

ولما كانت البيعة في الواقع لله تعالي ، حذر الله من نقضها تحذيرا، فقال تعالي ( واوفوا بعهد الله اذا عهدتم ولا تنقضوا الايمن بعد توكيدها وقد جعلتم الله عليكم كفيلا ) « النحل 91»

وقوله ايضا: ( واوفوا بالهعد ان العهد كان مسئولا) « الاسراء 34»

ترجمه خداوند متعال مي فرمايد :  ( كساني كه بيعت ميكنند با تو يا محمد ص  به تحقيق كه بيعت با خدا ميكنند ، يد بلاكيف  خداوند متعال بالاي دستهاي بيعت كننده گان است ، پس اگر كسي بشكند بيعت خود را و وفا به عهد خود نكند ، بر ضرر خود شكسته نتيجه ضررعهد شكني او به خودش ميرسد ، نه بتو يا محمد  وكسي عهدي كه با خداي خود كرده بود ، وفا كرد پس زود است كه بدهيم ما براي او مزد بزرگي .

 ( خداوند متعال به اول آيه جناب ذات خود را به صيغه غائب ذكر كرد وفرمود ( يدالله فوق ايديهم الآيه »  بنابر اهميت اين بيعتي كه بنده با حبيبش رسول اكرم (ص) نموده بود ودر آخر آيه مستقيماً فرمود كه ما ميدهيم مزد بيعت كننده را ، اين ديگرتاكيد ودادن مقام براي بنده بيعت كننده است كه اين روش كلام الله در نزد علماء معاني وبيان بنام صحت التفات از غيبت به تكلم است حكمت آن بزرگ جلوه دادن موضوع ، ميباشد ) وقتيكه اين بيعت در واقع خالصاً لله بود ، خداوند متعال بترسانيد كساني را كه بيعت وعهد خود را مي شكنند به ترس بسيار سختي ، بنا بران فرمود: ( وفا كنيد به عهد خود باخدا، وقتيكه عهد كرديد باخدا ونشكنيد قسم خود را وقتيكه عهد بستيد وعهد خود را تاكيد به قسم كرديد وخدا را به خود نگهبان گرفتيد يعني نام او را درعهد وبيعت وپيمان  خود ذكر كرديد.

ونيز فرمود ( به عهد خود وفا كنيد به تحقيق كه از عهد شما حتماً سوال كرده ميشود ، (عهد وبيعتي كه بين مستر شد ومرشد واقع ميشود اگر خلاف موادي كه بيعت به آن صورت گرفته واقع شود ، سوال كرده خواهد شد جزاي عهد شكن بسيار سخت خواهد بود.

ثبوت بیعت از احادیث رسول الله «ص»

فان اخذالعهد والبيعة في السنة المطهرة ما كان يتخذ صورة واحدة من التلقين او يختص بجماعة من المسلمين ؛ وانما كان اخذ العهد في السنة جامعا بين بيعة الرجال ، وتلقين الجماعات والافراد ، ومبايعة النساء بل وحتي من لم يحتلم.

حدیث اول: (( فقد اخرج البخاري في صحيحه عن عبادة بن الصامت ان رسول الله «ص» قال « بايعوني علي ان لاتشركوا بالله شيئا ، ولاتسرقوا ، ولاتزنوا ، ولاتقتلوا اولادكم ، ولاتأتوا ببهتان تفترونه بين ايديكم وارجلكم ولاتعصوا في معروف من وفي منكم فاجره علي الله ، ومن اصاب من ذلك شيئا فعوقب في الدنيا فهو كفارة له ، ومن اصاب من ذلك شيئا ثم ستره الله فهو الي الله ان شاء عفا عنه وان شاء عاقبه فبايعنا علي ذلك)  «بخاري كتاب الايمان مسلم والترمذي والنسائي كما في الترغيب والترهيب صفحه 415 جلد 2»

ترجمه: از جمله احاديثي كه براي ثبوت بيعت روايت شده كه عهد وبيعت به يك طريق نبوده ويا خاص به جماعتي از مسلمانان نبوده به تحقيق كه گرفتن بيعت در طريق سنت ، جامع است دربين مردها وتلقين جماعات وافراد ، يعني بطور دسته جمعي وانفرادي وبيعت با زن ها به طريق مخصوص كه تنها به زبان است ، بلكه بيعت با اولادي كه هنوز بالغ نشدند.

اما بيعت با مردها : به تحقيق كه امام بخاري (رح) در صحيح خود از عباده ابن صامت روايت كرده اينكه : رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمودند (بيعت كنيد با من بر اينكه : با خداوند متعال شريك نسازيد به عبادت وكارهاي خير خود ، هيچ چيزي را ، دزدي نكنيد ، زنا نكنيد او لاد خود را نكشيد ، بهتان  بكسي نكنيد از پيش خود ، از كارهاي امر شده نافرماني نكنيد كسي كه از شما به عهد خود وفا كرد پس مزد او به خدا است وكسي كه يكي را از اين معاهده  خلاف كرد به مصيبت آن گرفتار شد، كه در دنيا عذاب شد همان جزاء كفاره گناه اوست ، وكسي كه اين خلاف را انجام داد عهد خود را شكست اما خدا وند متعال پرده كرد او را از چنگال قانون جزاي جنايت خود گرفتار نشد ، حساب او به خد است اگر بخواهد او را عفو ميكند  واگر بخواهد او را عذاب خواهد كرد . اصحاب گفتند ، ما بيعت كرديم  به همين اشياء به رسول الله «ص».

ومن التلقين الافرادي : ما اخرج الطبراني في الاوسط وابونعيم والحاكم والبيهقي وابن عساكر عن بشير بن الخصاصية «رض» قال « اتيت رسول الله «ص» لابايعه فقلت : علام تبايعني يا رسول الله ؟ فمد رسول الله «ص» يده فقال « تشهد ان لااله الاالله وحد لاشريك له ، وان محمد عبده ورسوله ، وتصلي الصلوات الخمس لوقتها ، وتؤدي الزكات المفروضة وتصوم رمضان، وتحج البيت ؛ وتجاهد في سبيل الله » قلت يا رسول الله ! كلا نطيق الا اثنتين فلا اطيقهما الزكات والله مالي الا عشر ذود هن رسل اهلي وحمولتهن واما الجهاد فاني رجل جبان ويزعمون ان من ولي فقد باء بغضب من الله ، واخاف ان حضر القتال ان اخشع بنفسي فأفر فأبوء  بغضب من الله ، فقبض رسول الله  يده ثم حركها ثم  قال « يا بشير ! لاصدقة ولاجهاد فبم اذا تدخل الجنة» ؟ قلت يا رسول الله ابسط يديك ابايعك فبسط يده فبايعته عليهن ) « اجرجه الامام احمد وقال الهيثمي في مجمع الزوائد رجاله موثوقون صفحه 42 جلد 1»

ترجمه: از جمله تلقين افرادي : روايتي است كه تخريج كرده او را طبراني در كتاب ( الاوسط ) و ابو نعيم وحاكم وبيهقي وابن عساكر رحمه الله از بشير بن خصاصيه رضي الله عنه گفته آمدم به حضور آنحضرت ص تا بيعت كنم با او ، پس گفتم : به چه چيز بيعت ميكني با من يا رسول الله ص بعد دراز كرد آنحضرت صلي الله عليه وسلم دست مبارك خود را تا بيعت كنم با او وبعد گفت ( شهادت بده كه معبود به حقي وجود ندارد غير از خداي يگانه ، كه شريكي براي او نيست « اشهد ان لااله ال الله  وحده لاشريك له وان محمداً عبده ورسوله ) وشهادت دهي كه محمد  پيغمبر برحق او است وادا كني نمازهاي پنجوقت را به وقت معينه اش وبدهي زكات مال خود را كه بتو فرض شده ، و روزه گيري روزه ماه رمضان را وزيارت حج بيت الله كني وجهاد كني در راه خدا گفتم يا رسول الله تمامي  آنها درتوان من هست مگر دو چيز را از آنها كه توان ندارم ، يكي زكات والله كه ديگر مالي ندارم مگر ده شتر كه آنها شيرده اهل من ومال باركشي ام ميباشد  اما جهاد ، چرا كه من مرد كم دلي هستم ميترسم ومردم گمان ميكنند  به اينكه : كسي كه از جهاد فرار كند به قهرخدا باز ميگردد وگرفتار ميشود به غضب خدا ، من ميترسم كه مبادا اگر جنگ شروع شد، طاقت نياورم وفرار كنم وبه قهر خدا گرفتار شوم ، بعد گرفت رسول الله دست مبارك خود را پس حركت داد دست خود را و فرمود : يا بشير ( لا صدقة ولاجهاد فبم اذاتدخل الجنة؟»  اي بشير تو كه زكات ندهي وبه جهاد نروي پس به چه چيز به جنت خدا خواهي رفت ؟ گفتم يارسول الله دست خود را بازكن تا بيعت كنم ترا به همين همه چيزها ، بعد آنحضرت دست مبارك خود را باز كرده به دست من داد وبيعت كردم با او به همه آنها.

وروي عن جرير بن عبدالله «رض» قال : قلت يا رسول الله اشترط علي فأنت اعلم بالشرط قال « ابايعك علي ان تعبدالله وحده ولاتشرك به شيئا وتقيم الصلوة وتؤتي الزكات وتنصح المسلم وتبرأ من الشرك» «رواه الامام احمد والنسائي في باب البيعة علي النصح لكم مسلم»

روايت است از جرير ابن عبدالله رضي الله عنه كه گفت : من پرسيدم از رسول الله ص ! شرط گذار برمن چرا كه تو دانائي كه شرط ميگذاري ، آنحضرت فرمود ( بيعت ميكنم باتو به شرطي كه پرستش كني خداي يگانه را وشريك به او نسازي هيچكس را ونماز بخواني وزكات مال خود بدهي وخير خواه باشي براي مسلمان واز شرك پاك سازي خود را .

وعن جرير ايضا قال ( بايعت رسول الله «ص» علي اقام الصلوة وايتاء الزكاة ، والنصح لكل مسلم ) « اخرجه البخاري في صحيحه في باب البيعة علي اقام الصلاة »

و روايت است از جرير نيز كه گفت ( بيعت كردم بارسول الله ص بر اداي نماز ودادن زكات وخير خواهي براي هر مسلماني يعني خير خواهي وخدمت به همه مسلمانان محتاج به كمك به اندازه وسع خود وپاك كنيم خود را از شرك.

وعن عبدالله بن عمر «رض» قال كنا اذا بايعنا رسول الله علي السمع والطاعة يقول لنا رسول الله «ص» فيما استطعتم ) « اخرجه البخاري ففي صحيحيه في كتاب الاحكام ومسلم في كتاب الامارة »

و روايت است از عبدالله بن عمر رض  گفت : هر زمانيكه ما بيعت ميكرديم با رسول الله درگوش گرفتن به فرمان واطاعت از اوامر او ، رسول صلي الله عليه وسلم ميفرمود ، گوش گيريد واطاعت كنيد از دستورات من تا هر اندازه كه توان داريد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *