حکایات

نقش صدقه در نجات انسان

Visits: 770

چه بسا صدقه جان صاحبش را نجات داده و خشم پروردگار را فرونشانده است؛ و چه بسيار غم اندوه و مصایبی بوده که توسط صدقه خالصانه ای که یک بنده مومن در دست فقير می گذارد برطرف گردیده است؛ چرا که صدقه ابتدا در دست خدا قرار گرفته و برای صاحب خود روشنی به ارمغان آورده و باعث نجات وی در دنيا و آخرت می شود.

آیات ٬ احادیث و روایات فراوانی وجود دارد که به دادن صدقه دعوت نموده و تشویق می کند و فضایل را بيان می نماید.

در زندگی کسانی که صدقه می دهند ٬ موارد و واقعيت های عبرت آموز زیادی وجود داشته که برای خواننده و شنونده بر جایگاه عظيم صدقه و اهميت و نقش پنهان آن تاکيد دارد. نقشی که بسياری از مردم حتی خود صدقه دهندگان از آن غافل اند و در نجات صاحب خود از مشکلات و مصيبت ها موثر است.

در این حکایت عجيبی که برایتان بيان می کنيم ٬ دليل بزرگی بر نقش مهم صدقه در رهایی فرد از مشکلات وجود دارد.

در « البدر الطالع لمحاسن ما بعد القرن التاسع » امام شوکانی(ره) در صفحه 493 جلد اول از کتاب باشکوهش به نام بکری ازعلمای یمن در قرن نهم حکایت عجيبی را در فضيلت صدقه روایت نموده و بر تواتر و انتشار آن در سراسر یمن در غرب یمن و نزدیک ساحل دریای احمرشخصی مشغول زراعت بود و « حمره » حکایت از این قرار است که در شهر و راه ماندگان شهرت یافته بود.

او نيز مسجدی ساخت و هر شب در مسجد جهت روشنی راه عابرین چراغی روشن نموده و برای نيازمندان شام آماده شده بود و روزها به همين منوال می گذشت.

بعد از مدتی قحطی و خشکسالی سرزمين یمن را فراگرفت و رودها و حتی چاهها خشک شد و این شخص که کشاورزی به آب بستگی داشت.

او که خود یک چاه داشت ٬ آب آن ته کشيد و خود و فرزندانش برای حفر آن دست به کار شدند. در همان حالی که حفر آن بود ٬دیواره های چاه بر رویش فرو ریخت و چاه با خاک های لبه آن کاملا پر شد.

فرزندان که دیدند تلاش شان سودمند نيست از وی نا اميد شدند و همان چاه را به عنوان قبرش در نظر گرفتند و بر پدر به گمان این که کار از کار گذشته مالش را نيز بين خود تقسيم نمودند.

فرزندان از آنچه در قعر چاه برای پدر اتفاق افتاده بود ٬ بی خبر بودند و آن اینکه در موقع ریزش چاه پدرشان به حفره دهانه حفره قرار گرفته و از ریزش سنگ و دیواره بر روی وی جلوگيری کرد.

فرد خير در تاریکی چاه باقی ماند طوری که از شدت تاریکی قادر به دیدن انگشتانش نبود. در آن زمان کرامتی اتفاق رسيد و نقش صدقه در بدترین حالات ظاهر شد.

فرد صالح ناگهان بالای سر خود چراغی را مشاهده کرد که تاریکی قبر فرضی اش را از بين برد و سپس غذایی آماده غذایی بود که هر شب برای فقرا می برد و این غذا هر شب برایش آورده می شد و با همين نشانه روز و شب را از به ذکر و عبادت و نماز می گذراند.

کشاورز نيکوکار مدت شش سال زندانی چاه و گروگان آن بود تا اینکه روزی فرزندانش تصميم گرفتند بار دیگر چاه مخروبه کشاورز نيکوکار مدت شش سال زندانی چاه و گروگان آن بود تا اینکه روزی فرزندانش تصميم گرفتند بار دیگر چاه مخروبه منظور آن را حفر کردند و به محل حفره داخل چاه رسيدند و از اینکه ناگهان پدرشان را در آن جا زنده یافتند ٬ غافلگير شدند و سبب زنده ماندن پدر را از وی پرسيدند.

پدر شرح ماجرا را برایشان بازگو کرد و آنان دانستند که صدقه ای که پدر هر شب برای فقرا فراهم می کرده سبب گردیده وجود آن همه مشقت او را زنده نگه داشته و حفاظت نماید.

و قطعا این کار بر خداوند قادر و توانا دشوار نيست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *