حدیث

خداوند جل جلاله گناه و ثواب را می نویسد

Visits: 6700

(عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيمَا يَرْوِي عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ قَالَ: قَالَ إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ ثُمَّ بَيَّنَ ذَلِكَ فَمَنْ هَمَّ بِحَسَنَةٍ فَلَمْ يَعْمَلْهَا كَتَبَهَا اللَّهُ لَهُ عِنْدَهُ حَسَنَةً كَامِلَةً فَإِنْ هُوَ هَمَّ بِهَا فَعَمِلَهَا كَتَبَهَا اللَّهُ لَهُ عِنْدَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ إِلَى سَبْعِ مِائَةِ ضِعْفٍ إِلَى أَضْعَافٍ كَثِيرَةٍ وَمَنْ هَمَّ بِسَيِّئَةٍ فَلَمْ يَعْمَلْهَا كَتَبَهَا اللَّهُ لَهُ عِنْدَهُ حَسَنَةً كَامِلَةً فَإِنْ هُوَ هَمَّ بِهَا فَعَمِلَهَا كَتَبَهَا اللَّهُ لَهُ سَيِّئَةً وَاحِدَةً) رواه البخاری و مسلم فی صحیحها

ترجمه: ابن عباس رضی الله عنه از رسول خدا و آنحضرت صلی الله علیه وسلم از خداوند جل جلاله روایت می کند که خداوند میفرماید: خداوند جل جلاله نیکی ها و بدی ها را نوشته است بعد آنها را چنین تشریح میفرماید کسی که قصد کار نیکی را بنماید و آن را اجراء نکند خداوند جل جلاله یک نیکی کامل به نزد خود برایش می نویسید، و اگر عمل نیکی را قصد کند و به آن عمل نماید خداوند جل جلاله به نزد خود برایش ده نیکی تا هفتصد و بسیار زیادتر از آن می نویسد و اگر قصد گناه را بنماید و به آن عمل نکند خداوند جل جلاله به نزد خود برایش یک نیکی کامل را می نویسد و اگر کار بدی را اراده کند و به آن عمل نماید خداوند به نزد خود برایش یک گناه می نویسد.

احکام: بزاز در مسند خود روایت می کند که رسول کریم صلی الله علیه وسلم فرمود عمل و کار های انسان هفت بخش است:

  • عمل های است واجب آورنده،
  • عمل های است یک به یک،
  • کار نیکی است یک برده،
  • کار نیکی است یک بر هفتصد.
  • کار نیکی است که ثواب آن را بغیر از خداوند دیگری نمی داند.

اما کارهای واجب کننده ایمان و کفر است، ایمان جنت و بهشت را برای بندۀ مؤمن واجب و ضرور میگرداند، کفر دوزخ را برای کافر لازم و واجب میسازد، اما عملی که یک بیک است کسیکه قصد کاری نیکی را بنماید و آن را انجام ندهد یک حسنه برایش نوشته می شود و کسیکه عمل بدی را انجام دهد یک گناه برایش نوشته می شود و کسیکه کار نیکی را انجام دهد ده ثواب برایش نوشته می شود. خداوند جل جلاله فرموده است (مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا). و اما کار نیکی که هفتصد ثواب دارد، انفاق یک روپیه در راه جهاد فی سبیل الله است (کمَثَلِ حَبّةٍ أنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ). اما آن عملیکه ثواب آن را جز خداوند کسی نمیداند روزه است. (كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلَّا الصِّيَامَ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ) پروردگارا! به پاکی یاد میکنیم تو را، نعمت بی کران تو بی پایان است به ما توفیق نصیب گردان تا به قدر توان و بیاری تو سپاسگذاری نمائیم پروردگارا! آلاء و الطاف بی پایان تو تحت شمار نمیاید بما بیچارگان عنایت بفرما تا آنها را بغفلت و فراموشی نسپارم، بار الها! فضل عمیم تو بر بندگان تو نامنتاهی است.

امیدواریم در دنیا و آخرت از آن بر خوردار باشیم، فَضلِکَ و کَرَمِکَ یا ارحَم الرّاحِمین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *