حدیث

مراعات حق اهل وعیال :

Visits: 63

 مراعات حق اهل وعیال :

حضرت جابر رض روایت کرده است که پیامبر اکرم ص در خطبه ای حجة الوداع در میدان عرفات فرمودند: در مورد زنها از خدا بترسید : زیرا شما آنها را بطور امانت از جانب خداوند گرفته اید وبا کلام خداوند شرم گاهشان را برای خویشتن حلال کرده اید واز جمله حقوق شما بر آنها این است که در خانه شما کسی را که شما نا پسند می دارید ، نیاورند واگر چنین کردند پس آنها را بزنید اما نه بسیار شدید واز جمله حقوق آنان بر شما این است که غذا ولباس آنها را به نحو احسن تأمین کنید.

ودر حدیث دیگری ضمن این که اجازه ای زدن آنها داده شده آمده است: قسم بخدا ! آنها را بهترین تان نمی یابید یعنی آنهایی که همسرانشان را می زنند بهترین تان نیستند.

( رواه مسلم وترمذی)

حضرت حکیم بن معاویه رض از پدرش روایت کرده است که مردی از پیامبر اکرم ص پرسید زن چه حقی بر شوهر دارد؟ ایشان فرمودند: هنگامی که غذا می خورد او را نیز بدهد ووقتی برای خود لباس تهیه می کند برای او نیز تهیه کند ، اگر با او قهر کرد فقط در منزل از او جدا بخوابد ( یعنی هنگام تنبیه بستر خود را از او جدا کند) چهره اش را نزند وسخن زشت نگوید . ( ابوداود ابن ماجه)

حضرت ابو مسعود انصاری رض روایت کرده است که رسول خدا ص فرمودند: مرد مسلمان هنگامی که مالش را بر خانواده اش به نیت ثواب وپاداش اخروی مصرف می کند برای او صدقه ای نوشته می شود. ( بخاری ومسلم)

حضرت عائشه ای صدیقه رض روایت کرده است که رسول خدا ص فرمودند: بهترین شما کسی است که برای خانواده اش بهترین باشد ومن بهترین شما برای خانواده ام هستم . ( ترمذی )

حضرت ابوهریره رض روایت کرده است که رسول الله ص فرمودند: اگر دیناری در راه خدا بدهی ودیناری به محتاجی بپردازی ودیناری بر اهل وعیالت خرج کنی اجر دیناری که برای اهل وعیالت خرج می کنی از همه افزون تر است. ( مسلم شریف)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *