مقالات

هفدهم رمضان سالروز غزوه بدر کبری گرامی باد:ـ

Visits: 114

هفدهم رمضان سالروز غزوه بدر کبری گرامی باد:ـ

ازآنجائیکه درطول تاریخ درمسیر دعوت الی الله همواره موانع وجود داشته وکفار ومشرکین هرگز آرام ننشسته وآنها شب وروز درتلاش اند که به نحوی جلوگیری از استقرار وعملی کردن دساتیر عالیه اسلام را نموده باشدآنجاست که خداوند (ج) بندگان مومن خود به جهاد فی سبیل الله تشویق وترغیب نموده ومی نماید تا دشمنان خدا ورسولش نتوانند به اهداف شوم خود دست یازند وآنجاست که پیامبر اکرم (ص) ارشاد می فرمایند:(الجهاد ماض الی یوم القیامه) جهاد تا روز قیامت ادامه داشته وعدل عادل وجور ظالم آن را متوقف کرده نمی تواند.

با توجه به حقیقت فوق آن اشخاصیکه همت والا دارند برایش جهان مادی بی ارزش بوده وجهان جاویدانه گی را که دیار متقیان وباشگاه صابران ومجاهدان واقعی است از آرزوهای نهایی آنان بوده،اگر تاریخ اسلام را مورد کنکاش قرار دهیم مشاهده می گردد که خیلی از پیروزی هایکه نصیب راهیان نور علیه ظلمت شده درماه رمضان متحقق گشته است.

اولین ظفرمندی که نصیب مسلمانان گردیده وضامن رفع شاّن ومنزلت آنها گردیده یکی هم غزوه ی بدر کبری است، صبحگاهان روز جمعه مطابق هفدهم رمضان المبارک سال دوم هجرت این غزوه بوقوع پیوست دراین معرکه هزار تن از قوای تا به دندان مسلح کفر در برابر تعداد اندکی از مسلمانان که بیش از 313 نفر نبودند روبرو شدند.    وخداوند(ج)  پیروزی را به دست آن عده از بندگان مخلص خویش متحقق ساخت که با پایمردی دربرابر کفار قهرمانانه می رزمیدند، خداوند(ج) این دلاور مردان را با سربازان غیبی خویش (فرشته گان ) یاری فرمود، هفتاد نفر از سران مشرکین به قتل رسید وهفتاد نفراسیر جان برکفان اسلام گردید واز لشکر مسلمانان 14 نفر به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

درحدیثی واردشده که حضرت جبریل علیه السلام به خدمت پیامبر اکرم (ص) حاضر شد وپرسید:(ما تعدون اهل بدر فیکم) شما بدریان را درمیان خود چگونه حساب می کنید،آن حضرت (ص) فرمودند:آنها از افضل ترین مردم وبهترین مسلمین هستند ،جبریل علیه السلام فرمود:همچنان فرشته گانی که در جنگ بدر شرکت داشتند ما آنها را از افضل ملایکه می شماریم.

تفسیر قرطبی درتوضیح آیه 249 سوره البقره آنجا که خداوند(ج) می فرماید: بسا جماعات کوچکیست که برگروه های بزرگ به یاری خداوند غالب می شوند.

روایتی از ابی اسید مالک ابن ربیعه (یکی از رجال بدر)نقل می کند که وی گفت (اگر من نابینا نمی شدم محلی که ملایکه ها دربدر به کمک ما شتافته بودند بدون اشتباه برای تان نشان می دادم. )

آری!

این قول دلالت برآن می کند که یاری خداوند(ج) از چشم هیچ مجاهد بدری پوشیده نبوده وهمه آن را به چشم سر مشاهده نموده بودند. ومن الله التوفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *