فضیلت روزی حلال:ـ

بازدیدها: 15

فضیلت روزی حلال:ـ

نحمده ونصلی علی رسوله الکریم اما بعد:

سعی و تلاش غرض امرار معاش و طلب رزق حلال از مدرک پاکیزه و بی اختلال از عمده فضایل اعمال بوده و در زمرۀ خصال اهل کمال شمرده می شود و در حیات پر برکات انبیاء علیهم السلام و اولیای کرام توجه خاص به  این وجیبه دینی و شعیرۀ ایمانی صورت گرفته و در خصوص تهیه و تحصیل روزی پاک و تهیه اسباب معیشت از راه مشروع و بی آلایش توصیه و سفارش همه ادیان الهی بوده و اهمیت اولویت آنرا به مثابه هسته اصلی و عنصر حیاتی در بهبود اوضاع فرد و جامعه مطرح داشته اند و نیز در رابطه به آثار و نتایج ارزنده و گرانمایه آن به حیث مقومات و ساختار وجودی انسان و تبعات اخلاقی و تربیتی آن در زنده گی افراد و جامعه ایجاد تحولات مثبت در عرصه فکر و عمل افادات پربار و حق پسندانه تذکر داده اند که دریافت و شناخت آن از وظایف بنیادین مؤمنین راستین محسوب گردیده و رعایت این فرمول مجرد و دستور العمل منتخب ضامن صلاح و تقوا در زندگی فردی و جمعی بوده و به منزلۀ سنگ تهداب اخلاق و آداب اسلامی سیر و سلوک انسان مسلمان را در شاهراه اعتدال و جادۀ مستقیم آراسته گی و پیراسته گی تقویت و ضمانت خواهد نمود، همان گونه که صاحب دلی خلص موضوع را در یک بیت گنجانیده و چه زیبا فرموده است:

    روح دین اکل حلال صدق مقال       

خلوت و جـلوت تماشای جمال

بدون شک رعایت این دو اصل مهم که راستی و درستی در قول و عمل را احتوا می نماید و پاکی و پرهیزگاری را در گفتار و کردار به بار می آورد، در اجرای عملیۀ سرنوشت ساز طرد رذایل و کســب فضایل نقش کلیدی داشته و رول اســاسی لقمۀ حلال و پاکیزگی که از شؤنات ایمانی است در حیات شخص مؤمن وممتاز  برجسته می سازد همان گونه که در بسا آیات و روایات شایسته گی و بایستگی آنرا لازمه حیات طیبه دانسته و مؤمنین را بهترین و تداوم آن سفارش تاکید نموده است چنانچه در ارشاد نبوی (صلی الله علیه وسلم) به طور سریع بازتاب یافته و آن حضرت (ص) بدین مضمون رهنمون گردیدند که همانا امرالله تعالی مؤمنین را مامور ساخته  بدانچه مرسلین را امر فرموده است، چنانچه در کلام پاکش رسولان را مخاطب قرار داده که (از پاکیزه ها بخورید و اعمال نیکو انجام دهید) همچنین خطاب به همه مؤمنین فرمود که ( از روزی پاک تناول نموده و به شکرانه آن اعمال صالح را بجا آورید) و نیز خداوند حکیم بنای امور عالم را بر ابزار و زمینه ها قرار داده و بازتاب و نتایج اوصاف و اعمال انسان ها را بر شالوده اعتقاد و اعتماد شان مقرر نموده است، و این اصل مطلوب را به حیث قانون جامعه و فراگیر در زندگی بشریت ثمر بخش و اثر گذار گردانیده و طبق آن ضابطه ثواب و عذاب و قاعده مجازات و مکافات را مرتب ساخته و بر مبنای چنین حکم عادلانه حقایق زندگی را در پرتوی تعالیم تابناک قرآنی واضح و مبرهن بیان فرموده است که از جمله در مورد استفاده از اشیای حلال و پاکیزه به گونۀ مطبوع و مشروع که هم گوارا و دل پذیر است و هم لذت بخش ومفید، و قرآن کریم این حقیقت را به گونۀ تقابل در میان پاک وناپاک و یا به تعبیر واضح تر طیبات و خبائث به تصویر کشیده و این دو شئ متضاد را با هم قابل مقایسه ندانسته و با در نظر داشت علاقه تضاد در بین این دو مفهوم متقابل میفرماید: (قُل لَّا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ) (سوره مائده – 100)

 ترجمه: بگو:« ناپاک و پاک یکسان نیست. و اگر چه کثرت ناپاکها، تو را به شگفتی اندازد»،)

یعنی پاک و ناپاک باهم برابر نیست گرچه تعداد و افزونی اشیای ناپاک ترا به شگفت آورد اگرچه مفسرین کرام به اعتبار مفهوم عام از پیام آیۀ کریمه کلیت موضوح را دریافته اند و مصداق گستردۀ اشیای آلوده و ناخالص را با چیز های پاک و پیراسته در همه شئون در نظر گرفته اند، اما از مظاهر برجسته و متبادر این حکم می توان به تهیه و تحصیل امور معیشت و زیر بنای ما یحتاج زندگی توجه داشت، زیرا از نگاه دیانت و اخلاق تمرکز و تداوم تلاش بر بهبود امرار معاش از مبادی و مقدمات اولی وضروری صلاح و تقوا دانسته شده و بخش مهم از تأمین و تکمیل ساختار بدنی و نیاز قوای جسمی و نیروی فزیکی انسان به کیفیت تغذیه و تقویۀ آن بسته گی دارد، و بدون تردید طوری که دوام و استحکام نیروی جسمی افراد بدین وسیله تامین و تضمین می گردد، نحوه گزینش خوردنی ها و نوشیدنی ها و پوشیدنی ها نیز در ساختمان اندام های روحی و ملکات معنوی اشخاص تأثیر مستقیم داشته و بتناسب آن آثار و تبعات مثبت ومنفی بدان مرتب می گردد، چنانچه ارباب معرفت گفته اند که نیاز و ضرورت انسان به تهیه مواد غذایی پاک و سالم بقا و ارتقای شخصیت فکری و عملی مؤمن صالح را تشکیل می دهد از اهم امور پنداشته شده و در جهت اکمال قوایی روحی و تربیتی رهروان راه خیر و صلاح حیثیت ضربان قلب در وجود و جریان خون در بدن و تامین انرژی در حیات بی ثبات انسانی را دارد، بنابر این طوریکه در امور بهداشت  و رعایت حفظ الصحه انسان مکلفیت دارد تا از موارد وقوع ضرر و زیان درپرهیزگریز بوده، خود را در معرض آسیب و آفات قرار ندهد همچنین به حکم شرع و عقل باید انسان عاقل و مکلف از مواجه با خطر و ضرر اخلاقی و اجتماعی که ناشی از آلوده گی لقمۀ نا پاک آمیزش به شبهات و محرمات است، حتی المقدور اجتناب ورزیده و خود را در مهلکه خبائث و رزائل قرار ندهد زیرا خداوند پاک این قابلیت را در ظرفیت وجودی بشر قرار داده است که در برابر امر ونهی پروردگار که متضمن نفع و ضرر آدمی است، در عرصۀ آزمون قرار گرفته و به اختیار و اراده خویش راه را از چاه تشخیص داده و به کسب فضایل و سلب رزایل توفیق عمل صالح را حاصل نموده و سرنوشت دو جهان را در راه خیر و صلاح انتخاب نماید و استتقامت در این مسیر به گزینه ها و زمینه ها بسته گی دارد که طلب روزی حلال از اصول پذیرفته شده آن است، و همان گونه که آگاهان امور اخلاق و تربیت، تهیه رزق حلال و پاکیزه را در شمار بهترین عبادات و مدار قبولی طاعات منظور داشته و پاکی و پرهیزگاری را نزدیکترین راه رسیدن بخلوصیت و راز بندگی و قرب الهی دانسته اند، بنابر این برخی از صالحین هنگام برشمردن اعمال شایسته از نماز و نیاز و دعا و اوراد سحرگاهی سرانجام  ابراز داشت که به ذوق بنده کم و کیف اعمال آنقدر مهم نیست بلکه مهمتر این است که بداند تا این شیر نوشیدنی را از چه مدرکی بدست آورده و در راه انجام چه عملی به مصرف می رسانم آری در معیار و تقوا و نظافت صورت وسیرت که از شعبات ایمانست پاکی و پیراستگی از جایگاه والا برخوردار بوده موجب جلب و رضایت مولا میگردد.

امید که پروردگار حمید و مجید همۀ ما و امت هر دم شهید را به عنایت فرید و سرافراز داشته و ما را در طریقی رهنمون سازد که رضایت و سعادت دو جهانی ما درآن باشد.  والله الموفق والمعین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.