مقالات

فضایل عیادت مریض:ـ

Visits: 337

فضایل عیادت مریض:ـ

نحمده ونصلی علی رسوله الکریم اما بعد:

از حضرت ابوسعید خدری «رض» روایت است که رسول خدا «ص» فرمودند: (عودوا مرضاکم واتبعوا الجنائز تذکرکم الآخرة) « بخاری در الادب المفرد واحمد»

یعنی بیماران تان را عیادت کنید وهمراه جنازه ها بیرون روید ، زیرا شما را به یاد آخرت می اندازد.

از حضرت ثوبان «رض» روایت شده است که آنحضرت «ص» فرمودند: (ان المسلم اذا عاد اخاه المسلم لم یزل فی خرفة الجنة حتی یرجع ، قیل : یارسول الله وما خرفة الجنة ؟ قال جناها ) « رواه مسلم»

یعنی شخص مسلمان هر وقت برادر مسلمان بیمار خود را عیادت کند ، تا وقتی که ( به خانه ی خود ) بر می گردد ، همچنان در خرفه ی بهشت است گفته شد : ای رسول خدا ! خرفه ی بهشت چیست ؟ فرمودند: چیدن واستفاده از میوه ها ونعمت های بهشت است ( یعنی ثواب این کار ، چنان است که گویی عیادت کننده از هم اکنون به بهشت رفته است.

از حضرت ابوهریره «رض» روایت شده است که رسول خدا «ص» فرمودند: حق مسلمان بر مسلمان پنج چیز است : 1ـ جواب سلام . 2 ـ عیادت مریض. 3 ـ تشییع جنازه . 4 ـ قبول دعوت او . 5 ـ دعای خیر در هنگام عطسه کردن. « رواه البخاری ومسلم»

از حضرت ابوهریره «رض» روایت شده است که رسول خدا «ص» فرمودند: خداوند بزرگ وصاحب عظمت در روز قیامت به بنده اش می فرماید: ای فرزند آدم ! بیمار شدم مرا عیادت نکردی ! جواب می دهد : پروردگارا ! چگونه من از تو عیادت کنم در حالی که تو پروردگار عالمیان هستی ؟ می فرماید : مگر ندانستی که فلان بنده ی من مریض است عیادتش نکردی؟ مگر نمی دانستی که اگر به عیادتش می رفتی مرا نزد او می یافتی؟  « رواه مسلم»

از حضرت ابوموسی «رض» روایت شده است که رسول خدا «ص» فرمودند: ( عودوا المریض ، واطعموا الجائع ، وفکوا الغانی ) یعنی مریض را عیادت کنید وگرسنه را طعام دهید واسیر را آزاد نمایید. « رواه البخاری»

از حضرت جابر «رض» روایت است که رسول خدا «ص» فرمودند(من عاد مریضا لم یزل یخوض فی الرحمة حتی یجلس فاذا جلس تغمس فیها) « روایت مصنف در سنن کبری)

یعنی هر کس بیماری را عیادت کند همیشه در رحمت فرومی رود تا اینکه بنشیند وقتی نشست در رحمت غرق می گردد.

از حضرت علی «رض» روایت است که گفت از رسول خدا «ص» شنیدم که  فرمودند: هر مسلمانی در صبح برادر مسلمان خود را عیادت کند هفتاد هزار فرشته تا غروب بر او درود می فرستند واگر شب او را عیادت کند هفتاد هزار فرشته تا صبح بر او درود می فرستند واو از نعمت های بهشت قسمت آماده وفراهم وچیده شده ای خواهد داشت.« رواه الترمذی»

 حضرت زید بن ارقم «رض» روایت کرده که بنابر دردی که در چشمانم بود ، آنحضرت «ص» به عیادتم تشریف آوردند.« مصنف ابن ابی شیبه»

طریقه عیادت مریض:

 از سعد ابن ابی وقاص «رض» روایت شده است که گفت : رسول خدا «ص» به عیادتم آمدند وفرمودند:ر( اللهم اشف سعدا، اللهم اشف سعدا، اللهم اشف سعدا)

یعنی خداوندا ! سعد را شفا بده ، خداوندا! سعد را شفا بده ، خداوندا! سعد را شفا بده.«رواه مسلم»

ازحضرت عایشه ای صدیقه «رض» روایت شده است که گفت  : آنحضرت «ص» وقتی از یکی از همسران خود عیادت می کردند جای درد او را با دست راست خود مسح می نمودند ومی فرمودند: (اللهم !رب الناس !اذهب البأس ، واشف انت الشافی لاشفاء الا شفاءک ، شفاء لایغادر سقما ) یعنی خدایا! ای پروردگار مردم ! ناراحتی ودرد را برداروشفا بده که چون تو شفا دهنده هستی وجز شفای تو شفای نیست ، شفایی عطا کن که چیزی از بیماری  باقی نگذارد.« رواه البخاری ومسلم»

از ابوعبدالله عثمان بن ابوالعاص «رض» روایت شده است که او دردی را که در جسم خود داشت نزد رسول خدا «ص» بیان (واز ایشان چاره جویی ) کرد رسول خدا «ص» به او فرمودند: دستت را بر روی موضعی از بدنت که درد دارد بگذار وسه مرتبه بگو : بسم الله وهفت مرتبه بگو: ( اعوذ بعزة الله وقدرته من شر ما اجد واحاذر ) یعنی از شر آنچه که حس می کنم ودر خود می یابم واز شر چیزی که از آن می ترسم به عظمت وقدرت خدا پناه می برم. « رواه مسلم»

از حضرت عبدالله ابن عباس «رض» روایت شده است که رسول خدا «ص» فرمودند: هرکس بیماری را که هنوز زمان مرگ او فرا نرسیده است عیادت کند وهفت مرتبه ( با اخلاص ویقین به قبول دعا) نزد او بگوید : ( اسأل الله العظیم رب العرش العظیم ان یشفیک ، الا عافاه الله من ذلک المرض) یعنی از خدای بزرگ وصاحب عرش عظیم می خواهم که تو را شفا دهد ، حتما این دعا موجب می شود که خداوند شخص مریض را از آن بیماری عافیت بخشد. « رواه ابوداود وترمذی وحاکم»

از حضرت ابوسعید خدری «رض» روایت شده است که گفت جبرئیل نزد رسول خدا «ص» ( که مریض بودند) آمد وگفت ای محمد ! از درد رنج می بری ؟ ( بیمار هستی؟) رسول خدا فرمودند: «بله»جبرئیل گفت ( بسم الله ارقیک من کل شئ یؤذیک ومن شر کل نفس او عین حاسد ، الله یشفیک ! بسم الله ارقیک ) یعنی به نام خدا تو را رقیه ودعا می کنم از هر چیز که تو را می آزارد واز شر هر کس یا چشم هر حسود ، خداوند تو را شفا دهد ! به نام خدا برای تو دعا می کنم .« رواه مسلم »

ازحضرت عبدالله ابن عباس «رض» روایت است که رسول خدا «ص» به عیادت بادیه نشینی تشریف آوردند فرمودند: ( لابأس علیک ، طهور انشاء الله ) یعنی مشکلی بر تو نیست پاکی است انشاء الله .« روایت مصنف در سنن کبری»

از ابی سعید خدری «رض» روایت شده است که گفت رسول خدا «ص» فرمودند: ای مسلمانان چون برای عیادت مریض میروید او را خوشخبری زندگی دهید چرا که از گفتن شما در حیات کدام یکی ازدیاد نمی گردد اما طبیعت بیمار خوش میگردد. ( ترمذی ابن ماجه)

وهمچنان رسول خدا «ص» فرمودند: بهترین بیمار پرسی اینست که زود از کنار او برخیزید. « مسند دیلمی»

از حضرت ابومجلز «رض» روایت شده است که فرمود: (لایحدث المریض الا بما یعجبه) یعنی در محضر بیمار از چیزهای که می پسندد بحث شود.« رواه مصنف در شعب الایمان»

از حضرت طاوس «رح» روایت شده است که فرمود: ( افضل العیادة اخفها) یعنی بهترین عیادت سبک ترین آن است . « رواه مصنف فی شعب الایمان» ومن الله التوفیق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *