مقالات

فضیلت نماز عید سعید فطر و کیفیت ادای آن :

Visits: 193

فضیلت نماز عید سعید فطر و کیفیت ادای آن :
از حضرت انس «رضی الله عنه» روایت است که حضرت رسول خدا «صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ» فرمودند در شب قدر جبرئیل (ع) در جماعتی از فرشتگان فرود می آید که به هر بنده ای که ایستاده یا نشسته مصروف ذکر خداوند «ج» باشد درود ورحمت فرستاده طلب مغفرت میکنند هنگامی که روز عید می شود خداوند بر بندگان خود که ماه رمضان را روزه گرفته اند و عبادت کرده اند نزد فرشتگان فخر می نماید و به آنها می گوید که ای فرشته هایم، پاداش کارگری که کارش را کامل انجام داده چیست؟ فرشتگان می گویند یا الهی پاداش او اینست که مزدش را کامل بدهند. خداوند می فرماید: ای فرشته هایم، بندگان من روزه ای را که بر آنها فرض گردانیده بودم بجا آوردند و حالا بخاطر دعا و نماز روز عید بیرون آمده اند، سوگند به عزت من ، سوگند به جلال من ، سوگند به بلندی منزلت من، من دعای آنها را قبول می کنم. سپس خداوند به بندگان خود می فرماید: برگردید، من شما را بخشیدم و بدی های شما را به نیکی مبدل گردانیدم. و آنگاه بنده ها در حالی به خانه های خود برمی گردند که از جانب خداوند بزرگ بخشوده شده اند. ( رواه البیهقی فی شعب الایمان مشکوة المصابیح باب لیلة القدر حدیث 2096)

کیفیت ادای نماز عید فطر:
چون می خواستی نماز عید را بگزاری پس با امام برخیز در حالی که نیت کننده ای نماز عید وپیروی از امام هستی اول نیت می کنی، نیت کردم بخوانم دو رکعت نماز عید سعید فطر را با جمله تکبیراتش که بر من در همین وقت واجب است رو آوردم به قبله اقتدا کردم به امام .
بعد از نیت نماز الله اکبر گفته دست ها را تا نرمه گوش بلند کرده و بسته نما بعدا سبحانک اللهم را بخوان ، سپس به همراه امام سه بار تکبیر بگو ودر هر بار دستهایت را  تا نرمه های گوشهایت بالا نما و در تکبیر سوم بسته نما ، به قرائت امام گوش بده .
چون به همراه امام برای رکعت دوم برخواستی ایستاده ساکت باش وامام قرائت می خواند ، چون امام از قرائت فارغ گردید وتکبیر گفت تو نیز با وی سه تکبیر بگو ودستهایت را در هر بار برابر نرمه های گوش های خود بالا کن سپس به تکبیر چهارم دست ها رها رکوع نما پس چون امام از نماز فارغ گردید خطبه می خواند خاموش بنشین و به خطبه گوش بده . ( هدایه ، شرح قدری، فقه میسر، فقه آسان وغیره) التماس دعا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *