پاسخ به سوالات شرعی

نماز مسافر

Visits: 1876

نماز مسافر

(وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ) و چون در زمین سفر کنید، گناهی بر شما نیست که نماز را کوتاه (= قصر) کنید. – 4:101

کسی که اراده سفری کند که مسافت آن سه شبانه روز با شتر باشد یا پیاده باشد (اگر چه با وسایل روز در چند دقیقه پیموده شود) نماز های چهار رکعتی فرض او، به دو رکعت تخفیف می یابد و حق ندارد نماز را تمام بخواند. حضرت پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: تخفیف نماز در سفر تسهیل و ارفاق خدا بر بندگان است و با سپاس آن را بپذیرد. اگر مسافری چهار رکعت را ادا  کرد نمازش صحیح بوده بوده ولی عملش خطا است. فقهای ما حداقل مسافت سفر شرعی را 16 فرسنگ (96 کیلومتر) می دانند. هنگامیکه مسافر از خانه های شهر یا روستای خود جدا شد نماز را مسافرانه بخواند و هرگاه از سفر مراجعت نمود و به حدود شهر خود وارد گردید باید نماز کامل ادا گرداند.

مسافریکه نیت می کند در جایی حداقل پانزده روز بماند، مقیم محسوب شده و باید نماز را تمام بخواند و اگر کسی با اهل و عیال، زادگاه خود را ترک گفت و در شهر یا روستای دیگری اقامت نمود، آنجا وطنش محسوب شده و باید نماز های خود را کامل بخواند.

امامت مسافر برای مقیم جایز است و مقتدیان پس از فراغت امام نماز خود را تکمیل می کنند.

نمازهایی که در سفر قضا شده بعد از اقامت دو رکعتی ادا می گردد. اگر در سفر کسی می خواهد نمازهای قضایی قبلی را قضا بجا آورد باید نماز را کامل ادا کند، بر مسافر نماز جمعه واجب نیست ولی اگر ادا کرد فرض ظهر وی ساقط می گردد.

مسح موزه برای مسافر تا مدت سه شبانه روز جایز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *