مقالات

فضیلت صدق

Visits: 17

فضیلت صدق

اعوذ بالله من الشيطن الرجيم

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ﴾ [سوره توبه: 119] ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا بترسید،وبا راستگویان باشید. شایسته گان جهان اعم از انبیاء و اولیاء که خود الگوی سعادت و تقوی بودند صدق و راستی بارزترین ویژه گی زندگی شان در دنیا بود و در هر مقام و مرتبه که رسیدند از این راه رسیدند، و جلی ترین خصوصیت توأم با صداقت شان مطابق به دستور الله (جل جلاله) در آیه ۱۱۹ سوره توبه محبت و مجالست با راست گویان و راست راهان بود یعنی صدق و صداقت همچون رأس فضایل و اساس مکارم اخلاق بهترین شاخص شناسایی مردان خدا در زمین خداست و یکی از صفات مشترکه تمام انبیاء عليهم السلام است که هم صادق و مصدق بودند یکی از اسمهای مبارک حضرت محمد صلی الله عليه وسلم صادق است اسمی که بر ضد آن هرگز متصف نمیگردد. شریف ترین لقب ماندگار حضرت ابوبکر صدیق خلیفه اول مسلمین صدیق است که از جانب پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه وسلم) به ایشان اعطاء گردید، صدق و راستی مرجع و مآلش جز نجات و سعادتمندی نمی باشد تا انجام رهنمائی مینماید که وارد جنت خدا و محرز بهترین القاب دنیا یعنی صدیقیت در نزد خدا گردد چنانچه در حدیث متفق علیه از حضرت نبی کریم (صلى الله عليه وسلم) روایت است که فرمودند: (الصدق يهدى الى البر وان البريهدي الى الجنة وأن الرجل ليصدق حتى يكتب عند الله صديقاً) (رواه البخاري ومسلم )

ترجمه: يقيناً صدق (انسان را) رهنمائی به طرف نیکی و نیکی کاری مینماید و آن هم به طرف جنت، مسلماً انسان آن قدر راست میگوید تا نزد خدا راست گو ثبت میگردد. هر مسلمان در باب صدق از ۳ بعد مسؤلیت دارد که همه مسیرش به صوب نجات و سعادت است.

۱. صادق بودن: انسان باید در تمام شؤون زندگی خویش اعم از گفتار و کردار و رفتار صداقت و راستی را حاکم گرداند، تا تثبیت نماید رهرو صادق حضرت رسول اکرم صلى الله علیه وسلم میباشد. ۲. تصدیق حق: شخص صادق باید اقوال و رفتار اهل حق را در تمام زنده گی خویش تصدیق نماید زیرا خصلت رسول صلى الله علیه وسلم بود، که قول حق را در هر زمان و مکان تصدیق می نمودند. ۳. مجالست و همراهی با اهل صدق: یکی از خصلت های شایسته مسلمانان خوب است که با صلحاء و صدیقین تقرب میجویند و از ایشان طالب دعاء خیر می شوند، حتی بسا بزرگان همچون عبدالله بن رواحه و معاذ بن جبل رضی الله عنهما… وقتی با یکی از اصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم مجالست می نمودند آنرا بمثابه تجدید تعهد و پیمان ایمانی و موجب رشد شکوفایی ایمان خویش می دانستند و سخت شیفته همنشینی با شایسته گان بودند، از الله جل جلاله میطلبیم تا صدق مقام و صدیقیت را نصیب ما امت مسلمه عصر و زمان امروز گرداند، و همه بهبودی های دنیا و آخرت متوجه ما گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *