مقالات

سزای احتکار غله در وقت نیاز عمومی مسلمانان:ـ

Visits: 19

سزای احتکار غله در وقت نیاز عمومی مسلمانان:ـ

عن عمر بن الخطاب رض قال : سمعت رسول الله ص یقول : من احتکر علی المسلمین طعامهم ضربه الله بالجزام والافلاس ) ( رواه ابن ماجه والبیهقی فی شعب الایمان )

ترجمه: حضرت عمر بن خطاب رض فرمودند: که من از رسول اکرم ص شنیدم که فرمودند: هر شخص بخاطر بالا رفتن قیمت احتکار کند ( یعنی در حالت نیاز شدید به مسلمانان نفروشد) آن شخص را الله تعالی او را به مرض جزام گرفتار می کند ، مفلس وفقیر می گرداند.

تجارت غله درست است که در موقع برداشت آن را خرید کرده وبعد از آن اگر قیمت بالا هم برود فروختن آن هم درست است ، اما در وقت نیاز شدید مسلمانان که به صورت عمومی در بازار یافت نشود واین در انتظار بالا رفتن قیمت، آنها را احتکار بکند در یک حدیثی آن حضرت ص چنین شخصی را ملعون نیز خطاب کرده اند .

در حدیث بالا فرمودند: که این شخص را سزای افلاس خواهد رسید یعنی بخاطر این حرکت بد او را سزای جسمانی ومالی خواهد رسید، در بدنش مریضی مهلک پیدا خواهد شد وبخاطر آن مالی که در انتظار بالا رفتن قیمت احتکار کرده بود آن مال هم بر باد خواهد رفت وافلاس ( فقیری ومفلسی) بر او سایه خواهد انداخت.

در حدیث دیگری ارشاد رسول خدا ص است که ارشاد فرمودند: هر کس غله خود را بخاطر بالا رفتن قیمت تا چهل روز نگه دارد ، الله تعالی از او دور گشته واو از الله تعالی دور شده است.(مشکوة شریف باب الاحتکار)

در حدیث دیگر آمده است که در حالت ( ضرورت عمومی) هر کس غله خود را تا 40 روز احتکار کرد وبعد از آن ، آنها را صدقه کرد ( این صدقه دادن) به اندازه کفاره گناه نگاهداشتن هم نمی شود.

رسول اکرم ص ارشاد فرمودند: خیلی بد است برای آن بنده ای که در وقت ابتلای عام ، غله خود را احتکار کند واخلاق وروش او طوری باشد که اگر الله تعالی قیمت را ارزان کند او رنجیده شود واگر قیمت را بالا ببرد او خوشحال می شود .( مشکوة باب الاحتکار )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *