حدیث

فضایل اصلاح بین الناس:

Visits: 14

 فضایل اصلاح بین الناس:

حضرت ابوهریره (رض) روایت کرده است که آنحضرت (ص) فرمودند : در هر روزی که خورشید در آن طلوع می کند انسان در قبال هر بندی باید صدقه ای بدهد در میان دو کس به عدالت رفتار کند ، برای او صدقه است . کسی را بر حیوانش کمک کرده او را بر آن سوار گرداند یا کالای او را بر آن نهد صدقه است ، گفتار نیک صدقه است وهر گامی را که به سوی نماز بر می دارد صدقه است واسباب آزار را از راه مردم دور کند صدقه است.( رواه بخاری ومسلم)

حضرت ابودرداء رض روایت کرده است که آنحضرت ص فرمودند: آیا شما را از چیزی آگاه نکنم که نسبت به نماز روزه وصدقه درجه برتری دارد ؟ صحابه رض عرض کردند: ( آگاه کنید ) فرمودند: اصلاح میان انسانها بر قرار کردن روابط در بین آنها) زیرا تیره بودن روابط شان از بین برنده ( نیکی ها ) است. ( روایت بخاری در الادب المفرد وترمذی)

حضرت ام کلثوم دختر عقبه (رض) می فرماید : من نشنیدم که آنحضرت (ص) دروغ را اجازه دهد در چیزی جز در سه مورد ، پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: شخصی که درمیان مردم اصلاح می کند ، سخنی می گوید (به دروغ ) که جز خیر اراده ای دیگر ندارد ومردی که در جنگ سخنی (دروغی) می گوید ومردی که بازنش سخن (یعنی دروغی ) می گوید وزنی که با شوهرش سخن (دروغی) می گوید من اینها را دروغگو نمی پندارم. به شرط اینکه جز خیر اراده ای دیگری نداشته باشند.( رواه ابوداود)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *