حدیث

علامات قیامت:   عمل کردن بر دین با نگه داشتن آتش در دست برابر می شود وفتنه های بزرگ آشکار می گردند:

Visits: 46

علامات قیامت:   عمل کردن بر دین با نگه داشتن آتش در دست برابر می شود وفتنه های بزرگ آشکار می گردند:

حضرت انس (رض) روایت می کند که رسول الله (ص) ارشاد فرمودند: بر مردم چنان زمانی خواهد آمد که شخص صابر وثابت قدم بر دین مانند کسی خواهد بود که آتش را در دست خود نگه دارد. ( مشکوة شریف)

این حالت در این زمان نیز دیده می شود چرا از هر طرف فضای بی دینی وبی حیایی وفحاشی قوت گرفته است ومحیط فسق وفجور ، سرکشی وعصیان بر پا گشته است بطوری که متدین واقعی کمتر یافت می شود واگر شخصی بخواهد که بر دین عمل کند هموطنان بزرگان ونزدیکان مانع خواهد شد زن می گوید : از حقوق نا چیز احتیاجات وضروریات مان بر آورده نمی شوند همه ی مردم رشوه می گیرند وتو پرهیزگار بزرگی شده ای ؟ کسانی که همسن وسال من هستند از ریش گذاشتن تو مرا مورد تمسخر قرار می دهند.

آری امروز چنین است که اگر کسی در مسافرت باشد اگر بخواهد نماز بخواند ماشین برای او نگه داشته نمی شود ولی اگر به کسی نقصان دنیوی برسد همه با او همدردی می کنند ولی دینداری مترادف با نقصان به شمار می آید ، لذا کسی می خواهد رضای الهی را در نظر گیرد به دنیا واهل دنیا توجه ننماید وبه مذمت وملامت دیگران اعتنا نکند وبرای حفاظت دین خود ، نقصانات دنیوی را تحمل نماید آن وقت است که دین در زندگی او راه می یابد .

خوشا به حال آنان که تنها رضای الهی را می جویند این توفیق تنها در مجالس دینداران حاصل می آید وبس . وبقول شاعر :

شو همدم پروانه تا سوختن آموزی       با سوختگان بنشین شاید که تو هم سوزی

اگر بنا بر عذری از مجلس دینداران دور باشند لااقل از مجلس بی دینان هم خود را دور نگه دارند چنانکه نبی کریم ص ارشاد فرمودند:آن زمان نزدیک است که بهترین مال مسلمان چند رأس گوسفند می شود که آنها را برداشته در بیابان وبالای قله کوه ها می رود به این صورت برای حفاظت دین خود از فتنه ها فرار می کند. ( صحیح بخاری)

در حدیث دیگری آمده است که رسول خدا ص ارشاد فرمودند: به زودی فتنه ها آشکار خواهند شد آن وقت شخصی که نشسته باشد از شخصی که ایستاده باشد بهتر خواهد بود چرا که شخصی که نشسته باشد نسبت به شخص ایستاده از فتنه ها دور تر می شود وشخص ایستاده از راه رونده بهتر خواهد بود وشخص راه رونده از شخص دونده بهتر خواهد بود وشخصی که نگاه خود را بلند کرده به فتنه ها نظر بیفکند فتنه ها او را می ربایند بنا بر این هرکس در آن وقت برای خود هر گونه جای خلاص وپناه می بیند باید آنجا پناه بگیرد. ( صحیح بخاری )

حضرت مغفل بن یسار رض روایت می کند که رسول خدا ارشاد فرمودند : عبادت کردن در زمان قتل وفساد با هجرت کردن به سوی من برابر است .

حضرت ابوثعلبه رض می فرمود که من از رسول خدا ص مقصود این آیه ( یا ایهاالذین آمنوا علیکم انفسکم لایضرکم من ضل اذاهتدیتم ) را پرسیدم آن حضرت ارشاد فرمودند: به کارهای نیک امر کنید واز بدی منع نمایید تا وقتی که حال مردم را اینطور دیدید که از بخل اطاعت می شود وبر خواهشات نفسانی عمل می شود ودنیا بر دین ترجیح داده می شود وهر صاحب رأی رأی خود را مقدم می دارد واگر شما در حالی باشید که در بین مردم بمانید حتما به فتنه ها مبتلا می شوید پس در این حال فکری برای خود بردارید وعوام را ترک کنید چرا که آن زمان زمان صبر است پس کسی که بر دین خود صبر کند گویا آتش را در دست گرفته است. ( ترمذی وابن ماجه)

بعد از آن ارشاد فرمودند: کسی که در آن زمان بر دین عمل کند او را برابر عمل آن پنجاه نفر اجر می رسد که در غیر آن زمان ودر ایام امن چنین اعمالی را انجام باشد صحابه رض عرض کردند : یارسول الله ص آیا اجر پنجاه نفر از آنها به او می رسد ؟ آن حضرت ص فرمودند: خیر اجر پنجاه نفر عمل کننده از شما به او خواهد رسید . ( ترمذی وابن ماجه )

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *