مقالات

فضیلت ذکر الله جل جلاله:ـ

Visits: 1787

فضیلت ذکر الله جل جلاله:ـ

الحمد لله وکفی  والصلوة والسلام علی سیدنا المصطفی اما بعد:

بدان که ذکر الله جل جلاله یکی از وجائب دینی و وظایف ایمانی هر فرد مسلمان است که در شبانه روز باید آن را انجام داده و اوقات خود را به آن معمور داشته باشد، برکت، لذت حلاوت، سرور و آرامش قلبی در ذکر الله جل جلاله نهفته است چنانچه الله جل جلاله می فرماید: (أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ) (سوره رعد 28)

ترجمه: آگاه باشید! (تنها) با یاد خدا دلها آرام می گیرند.

کسانی که چند روزی نام مبارک الله را در زبان خود قرار دهد و تا مدتی آن را حرز جان خود سازد اثرات مثبت و حلاوت معنوی آن را حس خواهد کرد. هر فریضه الهی و عبادتی را از جانب صاحب شرع وقتی و حدی و شرایطی تعیین گردیده است مثل نماز، روزه، زکات، حج و… به جز از ذکر و یاد الله جل جلاله که در آن، وقت، حد و شرایطی تعیین نگردیده و مسلمان باید همه اوقات به ذکر و یاد خدا جل جلاله باشد چنانچه حضرت بی بی عائشه صدیقه رضی الله عنها می فرماید: (رسول خدا صلی الله علیه وسلم در همه اوقات خویش به ذکر خدا جل جلاله مشغول بود.

ذکر گو ذکر تا ترا جان است                        پاکی دل ز ذکر یزدان است

گر مرادات دو جهان طلبی                 همه مرهون به ذکر رحمان است

قلبی که به ذکر خدا جل جلاله مشغول است از غبار و زنگار غیر الله پاک بوده نورانیت و صفائیت خاصی دارد چنانچه در حدیث شریف است: (لکل شی صقالة و صقالة القلوب ذکر الله) «بیهقی و مشکوة»

 

 ترجمه: برای هر شی پاک کننده و جلاء دهنده است و پاک کننده دلها ذکر است.

آینه کز زنگ آلایش جداست              پر شعاع نور خورشید خداست

رو تو زنگار از رخ دل پاک کن بعد ازان آن نور را ادراک کن

بناءً چند آیه از کلام پر نور الهی و چند حدیث از سخنان گهربار پیامبر صلی الله علیه وسلم در باره فضیلت و ثواب ذکر و ترجمه و فواید آن جهت آگاهی و استفاده ای بیشتر و بهتر مسلمانان تحریر می داریم.

آیات قرآنی:

  • (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا. وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا) (سوره احزاب 41-42)

ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را بسیار یاد کنید. و صبح و شام او را تسبیح گویید.

  • (وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا) (سوره احزاب 35)

ترجمه: و مردانی که خدا را بسیار یاد می کنند، و زنانی که خدا را بسیار یاد می کنند، خداوند برای (همه ی) آنان آمرزش و پاداش عظیمی آماده کرده است.

  • (وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ) (سوره اعراف 205)

ترجمه: وپروردگارت را در دل خود, با تضرع وبیم, نه با صدای بلند, در صبحگاهان وشامگاهان، یادکن، واز غافلان مباش.

  • (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ ۚ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ) (سوره منافقون 9)

ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید! اموالتان، و فرزندانتان شما را از یاد الله غافل نکند، و هرکس که چنین کند، پس آنان زیانکارانند.

  • (وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ) (سوره زخرف 36)

ترجمه: وهرکس از یاد (خدای) رحمان غافل (ورویگردان) شود, برای او شیطانی بر می گماریم, پس همواره آن (شیطان) قرین (وهمنشین) او باشد.

گر زمانی غافل از رحمن شوی اندر آن دم همدم شیطان شوی

مومنا ذکر خدا بسیار گوی                تا بیابی در دو عالم آب روی

احادیث نبوی صلی الله علیه وسلم:

  • (عن عبدالله بن بُسر رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: لا يزال لسانك رطباً من ذكر الله) (ترمذی و نسائی)

ترجمه: از عبدالله پسر بسر(رض) روایت است که پیغمبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: همه وقت زبان تو به ذکر خدا تر باشد.

  • (عن معاذ بن جبل رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: ما عمل العبد عملاً انجی له من عذاب الله من ذکرالله) ترمذی.

ترجمه: از معاذ بن جبل رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم: فرمودند هیچ عملی را بنده انجام نداده است که از ذکر خدا نجات دهنده تر باشد وی را از عذاب خدا.

  • (عن بن عباس رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: الشیطان جاثم علی قلب بن آدم فاذا ذکر الله خنس واذا غفل وسوس) (بخاری)

ترجمه: از بن عباس رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: شیطان مراقب قلب بن آدم می باشد اگر ذکر خدا را کند عقب می رود و اگر غافل شود وسوسه می اندازد.

  • (عن ابی موسی رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: مثل الذی یذکر ربه والذی لایذکر ربه مثل الحی والمیت) (بخاری)

ترجمه: از ابی موسی روایت است که رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرمودند مثال کسی که خدا را یاد می کند و آن که یاد نمی کند مثال مرده و زنده است.

  • (عن ابی سعید الخدری رضی الله عنه ان رسول الله صلی الله علیه وسلم قال: اکثروا ذکرالله حتی یقولوا مجنون) ( احمد و حاکم)

ترجمه: از ابی سعید خدری (رضی الله عنه) روایت است که رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: ذکر خدا را چنان به کثرت بگوئید که مردم شما را دیوانه گویند.

برخی از فواید ذکر:

  • ذکر، محبت و علاقه با خدا را زیاد می کند.
  • شیطان را دفع و قوت آن را می شکند.
  • فکر و غم را از دل بر طرف می کند.
  • فرحت و قوت بر دل پیدا می شود.
  • قلب را از زنگ و تیره گی صاف و آن را حیات می بخشد.
  • وسیله جلب رضاء خدا می گردد.
  • زبان را از غیبت، دروغ و فحشاء باز می دارد.
  • وسیله نجات از عذاب خدا می باشد.
  • علاج بیماری های قلب است.

    10 چهره انسان را نورانی می گرداند.

     11  فرشته گان و همه موجودات ذاکر را استغفار می کند، و صد ها فواید دیگر. و من الله التوفیق

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *