مقالات

شهادت دروغ:ـ

Visits: 25

شهادت دروغ:ـ

الله متعال می فرماید: ( والذین لایشهدون الزور) سوره فرقان )

یعنی مسلمانان کامل کسانی اند که به دروغ شهادت نمی دهند.

ودر اثر است که شهادت دروغ دوبار به شرک مساوی ذکر شده است .( ابن ماجه)

خداوند متعال می فرماید: ( واجتنبوا قول الزور) یعنی پرهیز نمائید از قول وسخن دروغ.

درحدیث است که (هنوز قدمهای شاهد ناحق به آخرت نرسیده که دوزخ بر وی واجب می گردد) شاهد ناحق مرتکب چندین گناه می شود.

1ـ دروغ وافتراء

خداوند متعال می فرماید: ( ان الله لایهدی من هو مسرف کذاب) یعنی هر آیئنه خداوند هدایت نمی کند کسی را که مسرف از حد گذر ودروغ گوباشد.

2 ـ ظلمی که توسط آن مال ؛ آبرو وجان نفر مقابل را در خطر می اندازد.

3 ـ ظلمی که بر خود میکند زیرا توسط شهادت دروغ چون مال حرام میگیرد بنابران دوزخ را بر خود واجب می گرداند.

چنانچه حضرت رسول الله ص می گوید: ( اگر من برای کسی وچیزی از مال برادرش حکم کنم باید آنرا نه گیرد زیرا در حقیقت من برای او قطعه از آتش را بریده کرده ام . ( بخاری ومسلم)

4ـ آنچه را که خدا حرام گردانیده است برای خود ، مباح می سازد زیرا مال ، آبرو وجان مردم محفوظ اند . پیامبر ص فرمودند: مسلمان سرا پا مسلمان دیگر حرام است مال او ، خود او وآبروی او .( بخاری مسلم)

حضرت ابوبکر صدیق رض می فرماید : که روزی در خدمت آنحضرت ص نشسته بودیم آنحضرت ص فرمودند : من شما را به سه اکبر کبائر ( بزرگترین گناهان کبیره ) خبر می دهم اول اینکه کسی را با خداوند تبارک وتعالی شریک قرار دادن ؛ دوم نافرمانی والدین ،

در موقع ارشاد این جملات تکیه زده بودند وبعد از این جمله نشسته وفرمودند: که گناه سوم قول دروغ وشهادت به دروغ است ، آنقدر این جمله را تکرار فرمودند تا اینکه ما در دل خود گفتیم ای کاش آن حضرت ص سکوت فرمایند. ( بخاری ومسلم)

در حدیثی است : کسی که بر علیه مسلمانی آن طور شهادت دهد که او اهل آن کار نباشد باید جایگاه خود را در جهنم بداند . ( مسند احمد )

آری! در این زمانه دروغ وشهادت به دروغ همانند مرض وبا عام شده وعوام که بجای خود ، بلکه برای خواص هم پرهیز کردن از آن مشکل شده است بسیاری از  اعمال هستند که اصل وبنیاد آنها بر دروغ وشهادتهای دروغین بنا شده است ، علاوه ازین بسیاری از اعمال را مردم شهادت وگواهی دروغ نمی دانند بنابر این بدون توجه مرتکب آنها می شوند مثلا برای شرکت در رشته داکتری در گزارش اگر خلاف واقع نوشته شود این هم یک شهادت دروغ است ؛ نمره خلاف واقع دادن به شاگردان مدارس ومکاتب هم نوعی شهادت دروغ می باشد ودر این کسی را از اندازه استعدادش زیادتر یا کمتر نمره دادن شهادت دروغ است.

در اسناد دولتی وهمچنان در کارنامه های مدارس ومکاتب جملاتی که در باره یک طالب العلم ومتعلم  نوشته میشود اگر خلاف واقع باشد این هم شهادتی دروغین است حتی که در امضاء کردن این اسناد بعضی از علماء وصلحا نیز مبتلا هستند . امروزه درباره کمک های که برای فقرا ومساکین داده میشود بعضی از وکلاء وبزرگان کسانی را به لست فقیر ومسکین داخل مینمایند این هم شهادت دروغ بوده خلاف واقع است.

همینطور در معاملات وکار وبار شبانه روزی مسلمین ، هزاران مثال است که در شهادات کاذبه داخل وگناه کبیره وباعث وعید شدید هستند.

ولی این مائیم که مثل شیر مادر همه را حلال دانسته از بی فکری در آنها مبتلا هستیم در آن شهادتها شاید بعضی آنچنان باشند که انسان برای یک غرض دنیوی خود از مجبوری به آن مبتلا می شود ولی انجام دادن بسیاری از آنها گناه بی لذت وبی فایده است که در آن فقط از بی باکی وغفلت مبتلا هستیم خداوند همه ما را از آن بلاها توفیق پرهیز عطا فرماید . آمین .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *