مقالات

شهید و مقام آن:ـ بخش اول

Visits: 293

شهید و مقام آن:ـ بخش اول

حمد و ستایش برای خداوند ج که درهم کوبنده کافران است درود و سلام بر منجی عالم بشریت حضرت محمد صلی الله علیه و سلم و آل و اصحاب شان تمامی.

و بعد:

 قال الله تعالی (وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبيلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاء وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُونَ) « سوره بقره آیه 154»

ترجمه: وبه کسانی که در راه خدا کشته می شوند مرده مگوئید بلکه آنان زنده اند، ولیکن شما «چگونگی زندگی ایشان را» نمی فهمید.

به راستی آنانی که در راه اعلاء کلمة الله ونشر دین مبین اسلام تلاش می کنند ودر این راه خون شان ریخته می شود ، این افراد به جاودانگی حقیقی می رسند وهمین خون ها سبب بیداری نسل های جامعه ای بشری میشود.

ما اگر نیم نگاهی به صفحات گذشته تاریخ اسلام داشته باشیم ، از اولین شهدای صدر اسلام، از شهدای بدر و احد گرفته تا قرن پانزدهم هجری قمری ، تمام این خون ها باعث زنده شدن وتقویت مسلمانان گشته است.

از آنجایی که «شهید» در بارگاه رب العالمین مقبول ودارای جایگاه بس رفیعی است وشهادتش سبب احیاء امت اسلامی می گردد ، می توانیم به عظمت وجایگاه ویژه ای شهادت پی بریم.

آنانی که به عشق شهادت زندگی می کنند ، در همه حال خداوند سبحان را در نظر دارند وبه خود اجازه نمی دهند که به راحتی دچار گناه ومعصیت شوند . آنان در تمام احوال به پیوستن به رسول الله ص اصحاب وبزرگان امت می اندیشند.

تعریف لغوی و اصطلاحی شهید:

شهید به معنی اسم مفعول در لغت یعنی شهادت داده شده برای آن جنت را و یا اینکه ملائکه وقتی مرگ آن حاضر شده اند و یا به معنی اسم فاعل یعنی حاضر شونده به نزد پروردگار چون شهید در نزد پروردگارش زنده است. « حاشیه مختصرالقدری صفحه 60 »

 و در اصطلاح شهید برای کسی گفته می شود که او را مشرکین کشته و یا در معرکه جنگ مقتول یافته شود. و به او اثر جراحت موجود باشد و یا مقتول را مسلمان به ظلم کشته باشد که به قتل آن دیت واجب نگردیده است و یا مسلمان را اهل حرب و یا اهل بغی و یا رهزنان و قطاع الطریق به قتل رسانیده باشد. « هدایه جلد اول صفحه 165 »

حکم دنیوی شهید:

شهید کفن کرده شود و بر آن نماز جنازه خوانده شود اما غسل داده نشود چون شهداء ذکر شده در مورد معنی شهداء اُحُد اند در رابطه به شهدء اُحُد نبی اکرم صلی الله علیه و سلم فرمودند: آنان را به زخم ها و خون های شان بپیچانید و غسل ندهید و هرکسی که به آهن کشته شود پاک و بالغ باشد و به قتل او دیت لازم نگردد ملحق به شهداء اُحُد اند و اگر کسی جنب باشد وشهید شود و یا ارتثاث کرد (کدام چیزی خورد و یا نوشید و یا تداوی شد و یا از معرکه جنگ زنده نجات داده شد و بعد شهید گردید) باید غسل داده شود چون به حدیث صحیح ثابت شده است که حضرت حنظله رض را ملائکه غسل دادند چون جنب شهید شده بود و باید از شهید خون آن شسته نشود و نیز لباسش کشیده نشود تا اثر ظلم بر ایشان دیده شود مگر لباس که غیر ضروری باشد چون پوستین سلاح، موزه و… «هدایه جلد اول صفحه 165 و166»:

جایگاه شهید در قرآن عظیم الشأن:

گمان نکنید که شهیدان مرده اند :

(( وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ(169)

ترجمه: هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند! بلكه آنان زنده‏اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى‏ شوند.

شهید را مرده تصور نکنید:

(ولاتقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء ولکن لاتشعرون) « بقره 154»

ترجمه: وبه کسانی که در راه خدا کشته می شوند مرده مگوئید ، بلکه آنان زنده اند ، ولیکن شما چگونگی زندگی ایشان را نمی فهمید.

اعمال نیک شهید تا قیامت جاری است:

( والذین قتلوا فی سبیل الله فلن یضل اعمالهم سیهدیهم ویصلح بالهم ویدخلهم الجنة عرفها لهم ) « سوره محمد )

 یعنی کسانی که در راه الله کشته شدند ، پس الله هرگز اعمال آن ها را نابود نمی کند به زودی خداوند آنان را ( به سوی مقامات عالیه ی بهشت وگفتار نیک وکردار پسندیده ) رهنمود می کند وحال ووضعشان را خوب و عالی می نماید وآنان را به بهشتی داخل خواهد کرد که آن را بدیشان معرفی کرده است ( واوصافش را توسط پیغمبران وکتابهای آسمانی باز گو نموده است)

شهیدان از خداوند خوشنودند:

 (فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ )

ترجمه: آنها بخاطر نعمتهاى فراوانى كه خداوند از فضل خود به ايشان بخشيده است‏، خوشحالند.

شهیدان از دیدن مقام ومنزلت همرزمانشان در بهشت خوشحالند:

( وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ(170) يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ(171) . آل عمران – 169 – 171

ترجمه: و بخاطر كسانى كه هنوز به آنها ملحق نشده‏اند « مجاهدان و شهيدان آينده » خوشوقتند؛ « زيرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان مى‏بينند؛ و مى‏دانند» كه نه ترسى بر آنهاست‏، و نه غمى خواهند داشت‏   و از نعمت خدا و فضل او « نسبت به خودشان نيز» مسرورند؛ و « مى‏بينند كه‏» خداوند، پاداش مؤمنان را ضايع نمى‏كند.

تفسیر آیات: وقتی که از آیات قبلی دانسته شد که منافقین مرگ شهادت را ضایع شده می پنداشتند و مردم را از آن منع می کردند در این آیات گمان منافقین رد شده است. (وَلَا تَحْسَبَنَّ) خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم و مراد از آن هر مخاطب است و تعریض است بر منافقین و گمان سوء شان نسبت به مرگ شهادت. (الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ) مفعول اول است برای تَحْسَبَنَّ (أَمْوَاتًا) مفعول دوم است اما نکره است مراد از آن یک نوع مرگ است که آن موت روح باشد یا مشابه شدن به مردگان عام است. (بَلْ  أَحْيَاءٌ) بل اضراب از جمله تحسبن واضراب از جمله توسط جمله میباشد ودرینجا «هم» پنهان وپوشیده است به این معنی «بل هم احیاء » یعنی ایشان را یک نوع زندگی و حیات ثابت است که تفسیر آن در حدیث ابو داوود به روایت  احمد از عبدالله بن عباس رض نقل است، که مضمونش چنین است:

وقتی که در غزوه اُحُد هفتاد نفر شهید شدند. الله جل جلا له ارواح شان را در شکم پرندگان سبز انداخت که به نهر های جنت و میوه های جنت را می خوردند و در قندیل های که تحت عرش آویزان اند استراحت می کردند پس چون این ها این عیش و راحت را دیدند و چشیدند. ایشان گفتند: ای کاش که برادران ما بر این حال ما علم می داشتند برای این که از جهاد دور نشوند. پس الله جل جلا له فرمود: من این خبر را از شما به آن ها خواهم رساند و الله جل جلا له این آیات را نازل فرمود: یعنی ما را خبر داد که ارواح شهداء زنده اند و در عیش و نعمت اند و میوه های جنت را می خورند و نیز همین طور در حدیث مسلم از عبدالله بن مسعود نقل است. « تفسیر احسن الکلام سوره آل عمران جلد 2 صفحه 278 »

آمرزش ورحمت خداوند نسبت به شهیدان:

)ولئن قتلتم فی سبیل الله او متم لمغفرة من الله ورحمة خیر مما یجمعون) « آل عمران 157»

ترجمه: و(ای مجاهد!) اگر در راه خدا شهید شوید یا ( با موت طبیعی) بمیرید ، مغفرت ومرحمتی ( که شما را در بر می گیرد) بهتر از چیزهایی است که ( آنان در طول عمر) جمع آوری می کنند .

شهید نزد پروردگارش جای دارد:

( ولئن متم او قتلتم لالی الله تحشرون)

ترجمه: ( ای مجاهدان !) اگر بمیرید یا شهید شوید (در هر دو صورت ) به سوی خدا باز گردانده می شوید ( وبه محبوب حقیقی خویش می رسید.

راجع به مقام و منزلت شهداء الله جل جلا له درآیت دیگری چنین فرموده اند:

(( مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا.)) احزاب – 23

ترجمه: بعضی از مومنان  اشخاصی اند که تکمیل نموده اند و عده ی را که با الله جل جلا له نموده بودند پس بعضی ایشان آنان اند که تمام نمودند حاجت خود را یعنی به شهادت رسیدند) و بعضی دیگر آنان اند که انتظار شهادت را می کشند و تبدیل نکرده اند دین الله جل جلا له را به تبدیل کردنی.

و من الله التوفیق. ادامه دارد…..

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *