مقالات

فضیلت نماز عید سعید فطر و کیفیت ادای آن:

Visits: 83

فضیلت نماز عید سعید فطر و کیفیت ادای آن:

بسم الله الرحمن الرحیم

نحمده ونصلی علی رسوله الکریم اما بعد:

عید سعید فطر یکی از اعیاد مهم در بین مسلمانان است زیرا این روز پس از یک ماه بندگی اطاعت وعبادت روزه تهجد تلاوت قرآن وغیره برای گرفتن پاداش الهی آماده می شوند لذا این روز از سویی سبب شادی وسرور است ، چرا که هر مسلمانی از انجام وظیفه الهی خوشحال ومسرور است.
از حضرت انس «رضی الله عنه» روایت است که حضرت رسول خدا «صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ» فرمودند در شب قدر جبرئیل (ع) در جماعتی از فرشتگان فرود می آید که به هر بنده ای که ایستاده یا نشسته مصروف ذکر خداوند «ج» باشد درود ورحمت فرستاده طلب مغفرت میکنند هنگامی که روز عید می شود خداوند بر بندگان خود که ماه رمضان را روزه گرفته اند و عبادت کرده اند نزد فرشتگان فخر می نماید و به آنها می گوید که ای فرشته هایم، پاداش کارگری که کارش را کامل انجام داده چیست؟ فرشتگان می گویند یا الهی پاداش او اینست که مزدش را کامل بدهند. خداوند می فرماید: ای فرشته هایم، بندگان من روزه ای را که بر آنها فرض گردانیده بودم بجا آوردند و حالا بخاطر دعا و نماز روز عید بیرون آمده اند، سوگند به عزت من ، سوگند به جلال من ، سوگند به بلندی منزلت من، من دعای آنها را قبول می کنم. سپس خداوند به بندگان خود می فرماید: برگردید، من شما را بخشیدم و بدی های شما را به نیکی مبدل گردانیدم. و آنگاه بنده ها در حالی به خانه های خود برمی گردند که از جانب خداوند بزرگ بخشوده شده اند. ( رواه البیهقی فی شعب الایمان مشکوة المصابیح باب لیلة القدر حدیث 2096)

در حدیث دیگری آمده است (ولله عزوجل عند کل فطر من شهر رمضان کل لیلة عتقاء من النار ستون الف فاذا کان یوم الفطر اعتق الله مثل ما اعتق فی جمیع الشهر ثلاثین مرة ستین الفا ( (الترغیب والترهیب جلد 2 صفحه 64 قال المنذری وهو حدیث حسن لا بأس به فی المتابعات 

یعنی خداوند متعال در ماه رمضان در وقت هر افطاری شصت هزار شخص را از آتش جهنم رهایی می بخشد  وهنگامی که روز عید فرا می رسد خداوند متعال به اندازه تمام ماه رمضان سی برابر شخص از آتش جهنم رهایی می بخشد . شصت هزار شصت هزار مردم از آتش جهنم می رهاند.  

در حدیثی آمده است وقتیکه روز عید فطر فرا میرسد ملائک به درب کوچه ها ایستاده وصدا میکنند ای جماعه مسلمانان! صباح کنید به سوی پروردگار مهربانص، امر میکند خیر وثواب میدهد بر آن ثواب زیاد امر کرد شما را به گرفتن روزه وشما روزه گرفتید واز پروردگار خود اطاعت کردید، بگیرید مکافات تان را وقتیکه نماز عید را اداء نمایند منادی از آسمان ندا میکند باز گردید بسوی خانه های تان راهیابان ورستگاران، یقینا بخشیدم همه گناهان شما را واین روز نامگذاری شده در آسمانها به روز جوائز. (ترتیب الامالی الخمیسیه للشجری)

حال زمان آن است که اجر روزه امروز داده شود ودر روز عید به بندگان بخشایش می گردد چرا که به عید سعید فطر (یوم الجائزه می گویند یعنی الله جل جلاله در این روز به روزه داران انعام ویژه ای کرده که همانا اجر وثواب می باشد .

کیفیت ادای نماز عید فطر:
چون می خواستی نماز عید را بگزاری پس با امام برخیز در حالی که نیت کننده ای نماز عید وپیروی از امام هستی اول نیت می کنی، نیت کردم بخوانم دو رکعت نماز عید سعید فطر را با جمله تکبیراتش که بر من در همین وقت واجب است رو آوردم به قبله اقتدا کردم به امام .
بعد از نیت نماز الله اکبر گفته دست ها را تا نرمه گوش بلند کرده و بسته نما بعدا سبحانک اللهم را بخوان ، سپس به همراه امام سه بار تکبیر بگو ودر هر بار دستهایت را  تا نرمه های گوشهایت بالا نما و در تکبیر سوم بسته نما ، به قرائت امام گوش بده .
چون به همراه امام برای رکعت دوم برخواستی ایستاده ساکت باش وامام قرائت می خواند ، چون امام از قرائت فارغ گردید وتکبیر گفت تو نیز با وی سه تکبیر بگو ودستهایت را در هر بار برابر نرمه های گوش های خود بالا کن سپس به تکبیر چهارم دست ها رها رکوع نما پس چون امام از نماز فارغ گردید خطبه می خواند خاموش بنشین و به خطبه گوش بده . ( هدایه ، شرح قدری، فقه میسر، فقه آسان وغیره) التماس دعا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *