حدیث

من نزد گمان بنده خود میباشم

Visits: 1299

من نزد گمان بنده خود میباشم

عن ابی هریرة رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم یقول الله عزوجل “انا عند ظن عبدی و انا معه حین یذکرنی فان ذکرنی فی نفسه ذکرته فی نفسی، وان ذکرنی فی ملاء ذکرته فی ملا خیر منهم و ان اقترب الی شبرا تقربت الیه ذراعا وان اقترب الی ذراعا اقتربت الیه یاعا وان اتانی بمشی اتتیه هرولة” رواه مسلم

ترجمه: از ابی هریره رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند جل جلاله میفرماید: من نزد گمان بنده خود میباشم و وقتی مرا یاد کند با او میباشم اگر مرا به تنهایی یاد کند او را به تنهایی یاد میکنم، اگر مرا در جماعت یاد کند، او را در جماعت یاد میکنم که از آن جماعت بهتر است. اگر یک شبر (وجب) به من نزدیک شود، یک گز به وی نزدیک می شوم. اگر یک گز به من نزدیک شود، یک باع (غلاج) به او نزدیک میشوم و اگر پیاده به نزدم بیاید به سرعت و تیزی به نزدش میآیم.

مراد از این حدیث این است که اگر به رحمت و عفو پروردگار امیدوار باشد، خداوند او را مورد عفو قرار می دهد و اگر به طاعات و عبادات به او تعالی نزدیکی جوید او را بر آن توفیق و یاری عطاء میفرماید و رحمت او تعالی شامل حال وی میگردد و ظاهر حدیث مراد نمیباشد و از آن ثابت می شود که ذکر خداوند در اجتماع مسلمانها فضیلت بهتری دارد و ملائیکه کرام از ذاکرین که در بین شان پیغمبر نباشد فضیلت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *