مقالات

فضایل حج وعمره :ـ

Visits: 154

فضایل حج وعمره :ـ

نحمده ونصلی علی رسوله الکریم اما بعد: 

سفر معنوی حج، زیباترین و معنوی ترین سفر هر فرد مسلمان است که در طول عمر همواره با اشتیاق در آرزوی انجام آن هستند. سفر به مکه، زیارت اولین خانه‌ای که برای هدایت مردم بنا شده و قبله گاه همه مومنین از آدم تا پایان عالم است، سفر به سرزمین وحی، مکان نزول جبرئیل و شهر پیامبر (صلی الله علیه و سلم) ، بی گمان دل انگیزترین سفر هر مسلمان مشتاق است. حضور در اماکن مقدسه و انجام اعمال انسان ساز، تحول آفرین و تعالی بخش حج و زیارت پیامبر (صلی الله علیه و سلم) و اصحاب کرام و اهل بیت پاکشان آنچنان شوری در دلها می افکند که همگان بی تابانه در انتظار توفیق آن می مانند.

این اشتیاق وصف ناپذیر سبب می شود که مسافران دیار معشوق با علاقمندی فراوان در آگاهی هر چه بیشتر از احکام و آداب این سفر و اسرار معنوی این سرزمین مقدس بکوشند تا نهایت استفاده ظاهری و باطنی را از این سفر کسب کرده باشند.

برای حج وعمره فضایل وبرکات زیادی درقرآن و احادیث نبوی ص ذکر گردیده است که به چند حدیثی از آنها اکتفاء می نماییم:

اِنَّ اَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَکَةَ مُبَارَکاً وَ هُدًي لِلْعَالَمِينَ . فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ اِبرَاهِيمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِناً وَ لِلّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ الْبَيتِ مَنِ اسْتَطَاعَ اِلَيهِ سَبِيلاً وَ مَنْ کَفَرَ فَاِنَّ اللهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِين.

ترجمه: بدون شک اولين خانه‌اي که براي عبادت انسان ساخته شده همانکه در مکه است مي‌باشد که براي جهانيان بسيار با برکت و هدايت است. در آن نشانه هاي روشن از «مقام ابراهيم ؛» موجود است. کسيکه در آن داخل شود، در امان است و حق خداست بر مردم، حج کردن خانه کعبه، براي کسي که توانايي (مالي ـ بدني) آن را دارد. و کسي که کفر ورزد (يعني با وجود قدرت مالي و بدني حج نکند) پس قطعا خداوند از همه جهانيان بي‌نياز است.

(عن ابی هریرة رض قال قال رسول الله ص من حج فلم یرفث ولم یفسق رجع کیوم ولدته امه) ( رواه البخاری ومسلم)

یعنی کسی که خالصا لله حج کرده ودر حج خود مرتکب بد زبانی وکار خلاف شرعی نشده باشد ، از حج به مانند روزی که از مادرش تولد یافته است بر می گردد.

وشکی نیست که این خبر بزرگترین فضیلت وعالیترین بشارت برای قاصدین حج بیت الله الحرام است ولی همان طوری که در حدیث نبوی به آن اشاره رفته است این فضیلت وبشارت برای کسانی است که حج شان خالصا لله بوده واز هنگام شروع تا ختم حج از بد زبانی ومردم آزاری دوری نموده، ومرتکب کار خلاف شرعی نشده باشند.

از حضرت ابي هريره رض روايت شده است که پيامبر اکرم ص فرمودند: «الحاجُ وَ الْعُمّارُ وَفْدُ اللهِ اِنْ دَعَوهُ اَجابَهُم وَ اِنْ اسْتَغفَرُوهُ غَفَرَ لَهُم» (رواه ابن ماجه)

ترجمه: حاجيان و عمره کنندگان مهمانان خدايند اگر دعا کنند دعايشان را اجابت کند و اگر طلب آمرزش کنند آنان را مي‌آمرزد.

و همچنين از حضرت ابوهریره رض روایت است که رسول الله ص فرموده‌اند:  «العُمْرَةُ اِلي العُمْرَةِ کَفَّارَةٌ لِمَا بَيْنَهُمَا وَ الحَجُّ المَبْرُورُ لَيْسَ لَه جَزَاءٌ اِلا الجَنَّة»  (رواه البخاری ومسلم)

ترجمه: زيارت عمره تا عمره ديگر کفاره گناهان بين آن دو است و حج مقبول جز بهشت پاداشي ندارد.

از حضرت ابن مسعود رض  روايت است که پيامبر ص فرمودند: «تابعوا بين الحج و العمرة فانهما ينفيان الفقر و الذنوب کما ينفي الکير خبث الحديد والذهب والفضة ولیس للحجة المبرورة ثواب الاالجنة» (رواه الترمذی والنسائی)

يعني: حج و عمره را پي در پي انجام دهيد زيرا حج و عمره فقر را دور و گناهان را محو مي‌سازد همانگونه که کوره آهنگري زنگ آهن طلا ونقره  را مي‌زدايد وپاداش حج مبرور فقط بهشت است .»

توضیح: هر کس با اخلاص حج وعمره می کند گویا در دریای رحمت الهی غوطه وغسل می کند که در نتیجه ای آن از زنگار گناهان پاک وصاف می شود وعلاوه بر آن در دنیا خداوند متعال بر او فضل وکرم می کند واو را از فقر واضطراب های نیازمندی وتهیدستی نجات می دهد ونعمت خوشحالی واطمینان قلب به او عنایت می کند ومزید بر آن پاداش حج مبرور حصول بهشت قضاوت قطعی خداوند متعال است.

از حضرت ابوهریره رض روایت است که فرمود: که هر کس به قصد حج وعمره ویا جهاد در راه خدا خارج شود ودر راه بمیرد از سوی خداوند متعال برای او ثواب حج وعمره وجهاد در راه خدا نوشته ومقرر می شود .( رواه البیهقی فی شعب الایمان)

این قانون کریمانه ای الهی در قرآن مجید نیز اعلام شده است: ومن یخرج من بیته مهاجرا الی الله ورسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله وکان الله غفورا رحیما) النساء )

از این معلوم شد که اگر شخصی برای انجام کاری برای خدا از خانه بیرون شد وقبل از انجام آن در میان راه وفات کرد به نزد خداوند متعال اجر وپاداش کامل آن عمل برای او نوشته ومقرر می شود ، واین تقاضای شأن رحمت الهی است . ومن الله التوفیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *