مقالات

صدقه دادن رفع بلاست:ـ

Visits: 111

صدقه دادن رفع بلاست:ـ

نحمده ونصلی علی رسوله الکریم اما بعد:

(عن انس (رض) قال قال رسول الله (ص) ان الصدقة لتطفیء غضب الرب وتدفع میتة السوء) ( رواه الترمذی)

از حضرت انس رض روایت است که رسول اقدس (ص) ارشاد فرمودند: که صدقه خشم پروردگار را سرد می کند واز موت بد نجات می دهد.

برای محفوظ ماندن از مصیبتهای دنیا وآخرت صدقه دادن یک عمل بسیار بزرگ ومؤثری است از حدیث شریف معلوم شد که صدقه دادن خشم الله تعالی را خاموش می نماید. یعنی به سبب گناهان مصیبتهای که در دنیا وآخرت می رسند با دادن صدقه از آنها حفاظت می شوند وصدقه کفاره گناهان می شود لهذا بر گناهان مؤاخذه نمی شود وخشم خداوند متعال را دور می کند وفرمودند که صدقه از موت بد حفاظت می کند مقصود این است که صدقه حالت موت آدمی را مطلوب می کند یعنی از ذکر خداوند غافل نمی شود واز زبانش الفاظ بد بیرون نمی شود واز خاتمه بد حفاظت می شود وغیره بشرطیکه صدقه از مال حلال باشد.

صدقه در نجات از عذاب جهنم هم دخالت دارد در یک حدیث آمده است ( فاتقوالنار ولوبشق تمرة ) بخاری ومسلم

یعنی از عذاب دوزخ نجات حاصل کنید اگر چه صدقه دادن با یک دانه خرما باشد.

از حضرت علی رض روایت است که رسول خدا ص فرمودند: در صدقه دادن عجله کنید بخاطر اینکه جلوی مصیبت را می گیرد.( رواه رزین)

از این حدیث معلوم می شود که صدقه یک دیوار بزرگی است که در جلوی مصیبتی که در حال آمدن است می ایستد ومصیبت را یارای آن نیست که دیوار آهن صدقه را بشکند . از حدیث معلوم شد که صدقه همیشه باید داد تا که مصیبت وآفاتی که در حال آمدن هستند جلویشان گرفته شود .

در میان مردم به طور عام این چیز رواج دارد که هنگام مصیبت به طرف صدقه متوجه می شوند برای این افراد به طور خیر خواهی ونصیحت عرض می کنیم که صدقه بدهید تا که با مصیبت در حال آمدن بر خورد شود ودر هنگام مصیبت هم صدقه دادن خالی از فایده نیست اما قبل از مصیبت صدقه ندادن باعث آمدن آفت شده وکم واثر آن به انسان می رسد خواه کم باشد یا زیاد.

پول غذا لباس وچیزهای ضروری را به انسانهای نیازمند دادن هم جزو صدقه هستند صدقه چون هر وقت داده شود سبب رفع مصائب می شود.

از حضرت حسن رض روایت است که رسول اکرم ص فرمودند: که با دادن زکات مال خود را حفاظت کنید وعلاج مریض های خود را به سبب صدقه مداوا کنید، و در وقت مصیبت شما دعا کنید ودر مقابل ذات پروردگار تضرع وزاری کنید ودر مقابل مصیبت استقامت کنید آنگاه مصیبت از شما دور می شود.  (.(رواه ابوداود)

ازاین حدیث معلوم می شود که از ادا کردن زکوة مال انسان حفاظت می شود وبرای علاج بیماری موفق ترین نسخه تداوی با صدقه است موجهای مصیبت به سبب دعا وتضرع دفع میشوند.

برای رفع مرض دادن هر نوع صدقه ای کافی است لذا هر کس هر قدر که توانایی دارد صدقه بدهد.

بلی درین اواخر در کشور عزیز ما حادثه ای ناگواری رخ داد که در ولایات پکتیکا وخوست زلزله ای سنگینی رخ داد وخیلی از مردم مسلمان وستمدیده ما شهید شدند وبعضی زخمی هستند خانه وکاشانه ای شان از بین رفته ودست خالی به دشت وصحرا زندگی می نمایند پس برای ما مسلمانان لازم وضرور است که برای این مردم ستمدیده از صدقات دریغ ننمائیم ودست افتاده گان را بگیریم که مصیبت های که شاید بعدا به سراغ ما بیاید بر طرف شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *