دسته‌بندی نشده

دل چگونه سخت می شود:ـ

Visits: 79

دل چگونه سخت می شود:ـ

به نام خداوند بخشنده ومهربان

انسان همانند زمین است واگر بر روی زمینی محنت وکاشت نشود ، زمین غیر قابل استفاده شده وسخت می گردد وعلف های هرز(بیهوده) در آن می روید ، همین طور اگر بر دل انسانیت زحمت کشیده نشود کم کم سخت می شود به همین خاطر است که خداوند ج فرموده است ( ثم قست قلوبکم من بعد ذلک ) سپس دل های شما بعد از آن سخت می شود . ( فهی کالحجارة او اشد قسوة) پس به مانند سنگ یا سخت تر از آن می گردد.

با وجود این باز هم سنگ هایی را که خداوند ج آفریده است شکاف خورده واز بین آنها آب جاری می شود یا سنگ های دیگری را خلق کرده که از ترس او تعالی به لرزه در آمده خرد می شوند ، اما افسوس بر انسان که دلش سخت است واز خوف الله ج کوچک ترین لرزه ای را در خود نمی بیند ! سنگ هم از دیدن سختی دل انسان خجالت می کشد ! نزد انسان آن چنان سرمایه ای وجود دارد که با به کارگیری آن می تواند رستگار شود یا این که با نادیده گرفتنش مردود دو عالم گردد.

دل زنگ آلود:

( کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون ) هرگز بلکه کردار وتلاش زشت ایشان دل هایشان را زنگ آلود کرده است.

زنگاری بر قلوب شان نشسته که منافذ هدایت را بسته از حضرت ابوهریره رض روایت شده است که رسول خدا ص ارشاد فرموده اند: هنگامی که مومن گناهی را انجام می دهد بر اثر آن یک نقطه ای سیاه بر قلبش ایجاد می شود ، اگر توبه کند آن نقطه محو می شود ، اما اگر به گناهانش ادامه دهد ، نقطه های سیاه بیشتر می شوند تا جایی که تمام دل را فرا می گیرند منظور از کلمه ی ( ران ) در آیه ی کریمه همین است.

حیثیت دل در جسم:

رسول الله ص ارشاد فرمودند: یک عضو در جسم انسان وجود دارد که اگر خوب باشد ، تمام جسم خوب است واگر فاسد گردد، تمام جسم فاسد می گردد، آگاه باشید که آن عضو ( دل) است . ( صحیح بخاری وصحیح مسلم)

برخی از علماء می فرمایند: گناه کار بودن دل سبب ( مسخ) آن می شود.

دل کج:

الله متعال می فرماید: افرادی که در دل هایشان کجی وجود  دارد به خاطر شوق فتنه همیشه دنبال متشابهات بوده تا به طریقی آن را معنا وتشریح نمایند حال آن که جز خداوند کسی دیگر از مفهوم حقیقی آن مطلع نیست. ( آل عمران)

دل لرزان:

الله متعال می فرماید: مومنان واقعی کسانی هستند که هنگام شنیدن ذکر خداوند دل هایشان به لرزه می افتد وآن زمان که در مقابل ایشان آیات خداوند خوانده شود ایمان شان افزون می گردد.( سوره انفال)

دل مهر شده :

( کذلک نطبع علی قلوب المعتدین ) ( سوره یونس)

یعنی این چنین ما بر دل های افراد متجاوز وخاطی مهر می نهیم .

چگونه بر دل مهر زده می شود؟

رسول اکرم ص ارشاد فرمودند: هنگامی که انسان گناهی را مرتکب می شود بر دلش یک نقطه ای سیاه نقش می بندد ، سپس دو مرتبه گناه می کند ویک نقطه سیاه دیگر به وجود می آید، سپس مرتبه دیگر گناه می کند وهم چنان نقطه های سیاه افزایش پیدا کرده وتمام قلبش سیاه می گردد ، تا جایی که خداوند ج بر آن دل مهر غفلت می زند ( ختم الله علی قلوبهم) الله تعالی بر دل هایشان مهر می نهد وهنگامی که مهر جباریت خداوند بر دلی زده شود ، آن دل به صورت کامل سیاه شده وانسان از نیکی ها روی گردان می شود.

افرادی که در تکذیب وعداوت افراط می کنند ( مهر خوردن ) بر دل هایشان بدین صورت است که ابتدا حق را تکذیب می کنند ، سپس مخالفت واصرار خود را ابراز کرده وبه خاطر ( دشمنی) وسرکشی همیشه بر راه غفلت ثابت می مانند که نهایتا قلوب شان به صورت کامل در گرداب گناهان غرق شده واستعداد قبول حق در وجودشان نا بود می گردد. ( از ارشادات حضرت مولانا محمد تقی عثمانی )

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *