مقالات

تمام کننده لذت ها را یاد کنید:ـ

Visits: 369

تمام کننده لذت ها را یاد کنید:ـ

بسم الله الرحمن الرحیم

نحمده ونصلی علی رسوله الکریم اما بعد :

(عن ابی هریرة «رض» قال قال رسول الله «ص» اکثروا ذکر هاذم اللذات یعنی الموت ) « رواه الترمذی ابواب الزهد»

رسول اکرم «ص» اکثر این را می فرمودند: که از بین برنده لذات را زیاد یاد کنید یعنی موت را به کثرت یاد کنید.

امروزه انسان به دنبال لذتهایی که افتاده است وتمام عمرش در فکر لذت ها سپری کرده است، یک روزی موت تمام لذت ها را به اتمام می رساند، مرگ یک به یک ما فرا خواهد رسید ولذت ها یکی یکی باقی خواهد ماند. در دنیای امروزی اگر به کسی بگویی مرگ را یاد کن در جواب می گوید تو دشمن هستی که صحبت از مرگ ومردن می کنی.

حال آنکه رسول اکرم «ص» برای تمام امت از پدر ومادر شفیق تر ومهربان تر هستند وهرگز برای کسی چیز بدی را نخواستند ویک نسخه ای را رسول اکرم «ص» ارشاد فرمودند : اگر امت عمل کردن بر این نسخه را شروع کنند مشکلاتشان حل خواهد شد واقوام بر صلاح ورستگاری قدم بر خواهند داشت.

در مرگ هیچ اختلافی نیست:

عجیب ترین چیز در دنیا مرگ است، چون در دنیا بیشتر از همه به موت یقین دارند وعجیب تر از همه این است که غیر یقینی تر از این هیچ چیزی نیست، یقینی از این جهت که در هر معامله ای دنیا اختلاف وجود دارد، در عقاید در افکار ونظریات ( معاذ الله) در وجود الله تعالی اختلاف دارند ، لیکن مرگ چیزی است که هیچ کس در موردش اختلافی ندارد، نه کسی توانسته اختلاف به وجود بیاورد ونه در آینده کسی خواهد توانست اختلاف بکند، حتی لائیک ها وملحدین نمی توانند بگویند که مرگ به سراغشان نمی آید. تمام انسانها بر این متفق هستند که مرگ آمادنی است وحتما خواهد آمد وهیچ انسانی از این ذائقه محروم نخواهد ماند.

مرگ کسی را خبر نمی کند:

مرگ یک چیز عجیب  وغریبی است، یقینی هم هست وغیر یقینی هم هست، یقینی از این جهت که برای همه آمدنی است وغیر یقینی از این جهت که کسی متوجه نیست کی مرگش فراخواهد رسید، کجا خواهد آمد، وچطور خواهد آمد، تا امروز هیچ آله ایی برای شناسایی آمدن مرگ درست نشده است که مشخص کند چه وقتی مرگ انسان فراخواهد رسید ومثلا بگوید در فلان تاریخ ساعت چند وچند دقیقه مرگ فرا می رسد، وهیچ علمی در دنیا نیست که کسی آن را بخواند که بتواند آن علم را حاصل کند تا وقت مقرر موت را تشخیص دهد خیلی از انسان ها به مریخ وماه سفر کردند لیکن از بزرگترین دانشمندان اگر بپرسید که چه وقتی مرگ فرا می رسد در جواب به جز اظهار نمی دانم چیز دیگری نمی تواند بگوید . وقت رسیدن مرگ ومکان مرگ که به جای خود، تا امروز این حرف طی نشده است که حقیقتا موت چی هست ؟ آیا با ایست قلبی مرگ واقع می شود یا با ایست مغزی؟

اطبا قدیم قائل بر این بودند که با ایست قلبی موت واقع می شود ودکترهای امروزی قائل بر این هستند که با ایست مغزی موت واقع می شود یک مرتبه دانشمندان بزرگ خواستند متوجه شوند که چطور روح از بدن انسان خارج می شود واین خارج شدن روح به چه نحوه وشکلی هست؟ برای دریافت اطلاعات چند تا مریضی که در حین مرگ بودند، آن ها را در شیشه ای دایره مانند قرار دادند که هیچ نوع سوراخ وشکافی وجود نداشت واین دانشمندان منتظر نشستند که هر چیزی که از بدن انسان خارج وسبب موت شود تحقیق کنند که چی هست. هر چقدر منتظر ماندند چیزی به نظر نرسید ودر این شیشه دایره مانند هیچ اتفاقی نیفتاد وکسی که مرگش فرارسیده بود فوت کرد، چون که درباره ای مرگ هیچ کس خبری ندارد به جز الله تعالی.

ما از مرگ غافل هستیم :

تمام انسان ها بر این متفق هستند که مرگ حتما آمدنی است وهیچ کس وقت مرگ را نمی داند، لیکن با وجود این به اندازه ای که از مرگ غافل هستیم از چیز دیگری غافل نیستیم به اندازه ای که مرگ یقینی است به همین اندازه نسبت به آن غافل هستیم انسان فکر نمی کند که باید از دنیا بروم ومقداری هم آماده گیری داشته باشم به طور کلی انسان ها از این مسئله غافل وبی پروا هستند با دست های خودشان عزیزان واقارب را دفن می کنند، با دست های خودشان به رویشان خاک می ریزند ولی هر گز به این فکر نمی کنند که ما هم باید این راه را طی کنیم ، در 24 ساعت شبانه روز حتی یک لحظه با این فکر نمی کنیم که بعد از مرگ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به چه صورتی پیش خواهد آمد؟ مرگ چقدر نزدیک است ؟ چقدر یقینی است؟ بالفرض خدا نکند هنگام غذا خوردن لقمه در حلق انسان بایستد وهمان طور بماند واین سلسله فقط برای 2 دقیقه به طول بینجامد ، در چنین حالتی انسان فکر می کند که همه چی آهسته آهسته تمام شد واگر راه لقمه باز شود ولقمه به حلق فرو برود بلافاصله همه چیز فراموش خواهد شد وانسان به صورت اول غافل می شود به طوری که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است . به طور روز مره چنین اتفاقاتی رخ می دهد که انسان از چنگال مرگ نجات پیدا می کند تا که پرده ای غفلت را از روی چشم هایش بر دارد وبرای مرگ آماده گیری کند.

مهمترین سبب جرم ها غفلت است:

در دنیا هر چقدر جرم وشرارتی که به وجود می آید وقتی توجه کنیم مشخص می شود که انسان از مرگش غافل است، اگر منظره مرگ وحضور الله تعالی را در جلوی خود مجسم کنیم انسان نمی تواند گناه کند. دزد به این خاطر دزدی می کند که از موتش غافل است، راهزن به این خاطر راهزنی می کند که از مرگش غافل است، ظالم به این خاطر حقوق دیگران را غصب می کند چون که از مرگ غافل است وقتی انسان بر بستر مرگ افتاده باشد ومرگ از دروازه برایش دست بالا می کند در آن لحظه انسان فکر گناه هم نمی کند، انسان همیشه بر این کیفیت باید باقی بماند.

برای فکر کردن آخرت وقت بدهید ومقداری تصور کنید که روزی از دنیا خواهم رفت ، مردم من را در قبر دفن کرده رفتند در جلوی الله تعالی ایستاده ام واز من مطالبه می شود که من به تو گفتم تمام وجود خود را در اسلام داخل کن وبر هر شعبه ی اسلام عمل کن ، تو در زندگی خودت چکار کردی ؟ مقداری به این فکر کنید ومقداری تصور کنید ومراقبه کنید ، وقتی مراقبه کنید وفکر کنید خود به خود در دل شما این فکر به وجود می آید وقتی این فکر در شما پیدا شد ان شاء الله این فکر راه خود را باز می کند وراه تسکین وآرامش را تلاش می کند.

دنیا اقامتگاه موقتی است:

این دنیا هم یک جزیره زیبای است ومرگ مثل کشتی لنگر انداخته است وهر لحظه احتمال حرکت کردنش است در این جزیره ضرور باید در محدوده ای شریعت زندگی کرد، ولی فراموش نکنید که شما مسافر هستید وبه طور موقت اینجا هستید، اقامتگاه اصلی جای دیگری است، این پیغامی است که سرور دو عالم رسول اکرم «ص» داده است ( از بین برنده لذت ها یعنی مرگ را زیاد یاد کنید ) ومتوجه شدن به مرگ طریقه اش این است که انسان روزانه چند لحظه ای را فکر کند.

چند قطعه شعر زیبای هست از شاعر محبوب خواجه عزیز الحسن مجذوب رح که ترجمه آن این است:

تو برای بندگی هستی متوجه باش ، برای سر افکندگی هستی متوجه باش ، وگرنه بعد شرمنده خواهی شد متوجه باش، این چند روز زندگی است متوجه باش، یک روزی مردن است وهر کاری که دوست داری انجام بده ولیکن آخر مرگ است ، اگر مقام ومنصب پیدا کردی چه سود پول وثروت به دست آوردی چه سود ، بهترین قصر درست کردی چه سود ، زور وباز را نشان دادی چه سود و….. یک روزی مردن است هر کاری که دوست داری انجام بده ولی آخر مرگ است.  ومن الله التوفیق

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *