مقالات

جمعیت مسلمانان جهان سریع‌تر از مذاهب‌ دیگر در حال رشد است

Visits: 48

چرا جمعیت مسلمانان جهان سریع‌تر از مذاهب‌ دیگر در حال رشد است؟

طبق مطالعات مرکز تحقیقات پیو، اسلام سریع‌ترین رشد جمعیت را در میان ادیان جهان دارد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در نیمه دوم قرن بیست و یکم، مسلمانان به عنوان بزرگترین گروه مذهبی جهان، جایگزین مسیحیان در جایگاه اول خواهند شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که جمعیت جهانی مسلمانان از سال 2015 تا 2060 از 1.8 میلیارد نفر به 3 میلیارد نفر برسد. در نتیجه در سال 2060، مسلمانان 31.1٪ از جمعیت جهان را تشکیل خواهند داد. این افزایش تعداد مسلمانان بسیار بیشتر از افزایش 24.1٪ در سال 2015 است. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که افزایش تعداد مسلمانان جهان دوبرابر سریع‌تر (۷۰ درصد رشد) از افزایش جمعیت جهان (۳۲ درصد رشد) رشد داشته باشد. اما چه عواملی باعث رشد جمعیت مسلمانان در جهان می‌شود؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

علت رشد جمعیت مسلمانان چیست؟ تعداد بالای مسلمانان در گروه سنی جوانان:

جمعیت جوانان در هر دین و مذهبی بسیار مهم است که مسلمانان، بیشترین تعداد جوانان را دارند. در واقع مسلمانان، جمعیت زیادی در میانگین سنی ۲۴ سال دارند. این در حالی است که بیشترین تعداد مسیحیان متعلق به جمعیت بزرگسالان میانگین ۳۰ ساله است. از سوی دیگر بیشترین گروه سنی هندوها میانگین سنی ۲۷ سال بوده که این ارقام نسبت به مسلمانان بسیار پایین است.

نرخ زاد و ولد بالا:

یکی دیگر از دلایل عمده رشد اسلام در جهان، نرخ بالای باروری زنان مسلمان است. مسلمانان بیش از هر گروه مذهبی دیگری، فرزندآوری دارند و فرزندان بیشتری به دنیا می‌آورند. به طور متوسط، نرخ باروری زنان مسلمان 2.9 بوده در حالی که میانگین کل افراد غیر مسلمان 2.2 است. پس از مسلمانان، مسیحیان بیشترین فرزندآوری را دارند. در نهایت فرزندآوری و تولد زیاد باعث شده تا هم تعداد مسلمانان جهان افزایش یابد و هم تعداد مسلمانان در گروه سنی جوانان بالا باشد.

مسلمانان در کشورها و مناطق خاصی زندگی می‌کنند:

یکی از دلایل رشد تعداد مسلمانان این است که در مناطق خاصی از جهان متمرکز شده‌اند. در واقع بیش از یک سوم کل مسلمانان جهان در خاورمیانه و آفریقا زندگی می‌کنند و جمعیت در این مناطق به سرعت در حال رشد است. در نتیجه رشد جمعیت خاورمیانه و آفریقا مساوی با رشد تعداد مسلمانان است.

تغییر مذهبی بسیار کم در بین مسلمانان:

در کشورهای مسلمان، تغییر مذهبی اتفاق نمی‌افتد یا بسیار کم رخ می‌دهد. از سوی دیگر در برخی از کشورهای مذهبی و اسلامی، تغییر دین و مذهب، جرم است و مجازات سختی دارد. در نتیجه اکثر مسلمانانی که از والدین مسلمان متولد می‌شوند، معمولا به اسلام پایبند خواهند بود و دین خود را تغییر نمی‌دهند. اما امکان تغییر دین در مسیحیت وجود دارد و طبیعی است که بسیاری از مسیحیان دین و مذهب خود را تغییر می‌دهند در نتیجه جمعیت این مذهب کمتر می‌شود. از سوی دیگر بخش بزرگی از مسیحیان متولد شده، ترجیح می‌دهند بدون دین و غیر معتقد باشند. شما عزیزان می‌توانید نظرات خود را در رابطه با جمعیت بالای مسلمانان با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *